«ÏÏSÏÏI Financiële gang van zaken Omzet en kosten Heineken is wereldwijd nauw betrokken bij vier naamdragende golfevene- tnenten. Het Heineken Dutch Open, Heineken Australian Open, de Heineken Classic en de Heineken World Cup of Golf. Na 1995 zal het accent enigszins worden verschoven. Gezien de groeiende belangstelling voor golf in de Aziatische en Australische regio blijft de Heineken Classic in Perth doorgang vinden. Van de overige toernooien wordt afscheid genomen. De netto omzet nam toe met 10% tot 9.974 miljoen. De omzetstijging werd bereikt door consolidatiewijzigingen (+5%), hoger afzetvolume (+4%) en, per saldo, door wijzigingen in verkoopprijzen, mixverbeteringen en veranderde omrekenkoersen (+1%). Een belangrijke factor bij de betere opbrengstprijzen was de voortgaande verschuiving van de bierverkopen van standaard geprijsde bieren naar bieren met een premiumprijs. De geconsolideerde afzet in hectoliters liet een autonome stijging zien door een 12% hoger exportvolume alsmede betere verkopen in Europa en het Verre Oosten. De afzetstijging in Europa ging in vrijwel alle landen gepaard met een toename van het marktaandeel. Daarnaast werden voor de eerste maal Calanda Haldengut in Zwitserland en de DB Group in Nieuw-Zeeland in de consolidatie betrokken. Bols Benelux werd niet langer geconsolideerd. De onder de post grondstoffen, materialen en diensten opgenomen marketing- en verkoopkosten bedroegen 1.418 miljoen en stegen uitgedrukt in een percentage van de netto omzet van 13,5% tot 14,2%. Aan deze toename liggen verhoogde investeringen in onze merken, het ontwikkelen van nieuwe markten en de verhevigde concurrentie in Europa ten grondslag alsmede de vernieuwing van het Aguila merk in Spanje. Omzet en kosten stijging 25 ji23.3 oi ro *r O* Os 0\ Q\ Dividend m procenten van de netto zoinst exclusief buitengewoon resultaat in miljoenen guldens 1994 1993 in Netto omzet 9.974 9.049 10,2 Grondstoffen, materialen en diensten 5.450 4.909 11,0 Accijnzen 1.359 1.198 13,4 Personeelskosten 1.684 1.643 2,5 Afschrijvingen en waardeveranderingen 586 501 17,0 Som der bedrijfslasten 9.079 8.251 10,0 Bedrijfsresultaat 895 798 12,1 Het niveau van de herstructurerings- en reorganisatiekosten lag onder dat van 1993. Dit was gedeeltelijk te danken aan de verkoop van de brouwerij in Zaragoza, Spanje. De ontwikkelingen in Rwanda noodzaakten tot extra afschrijvingen. Ook voor andere deelnemingen in Afrika waren aanvullingen van de voorzieningen nodig. Bedrijfsresultaat en netto winst Het op basis van vervangingswaarde bepaalde bedrijfsresultaat nam toe, waarbij de toename van de marketing- en verkoopkosten en de gevolgen van lagere omrekenkoersen werden overtroffen door de voordelen van hogere verkopen, een betere verkoopmix en kosten- beheersingen. Nieuwe consolidaties droegen nog niet bij aan het resultaat. Het bedrijfsresultaat uitgedrukt in een percentage van de netto omzet bedroeg 9,0% tegen 8,8% in 1993. 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 22