Ontwikkeling concernmerken Heineken, het meest internationale biermerk ter wereld met verkopen in meer dan 170 landen, behaalde in vrijwel alle belangrijke markten een stijging van de verkopen. De toegenomen consumentenvoorkeur was mede te danken aan onze marketinginspanningen. Het marktaandeel in het internationaal groeiende premiumsegment steeg, met name door de toegenomen export. De sterkste stijgingen werden gerealiseerd in de Verenigde Staten, Spanje en het Verre Oosten. In Vietnam en Nieuw-Zeeland werd gestart met lokale produktie. Ter ondersteuning van het Heineken merk werden ook in 1994 weer tal van evenementen gesponsord. Daaronder bevonden zich het internationale US Open-tennistoernooi en de wereldkampioenschappen badminton in Vietnam. Voor 1995 staan onder andere de sponsoring van de wereldkampioenschappen rugby in Zuid-Afrika, het tennistoernooi om de Davis Cup en verscheidene golfevenementen op het programma. 0,4 Gedistilleerd en wijn _0'4 Overige Netto omzet in miljarden guldens Het Amstel merk vertoonde een gezonde groei, met name in Frankrijk en Hongarije. Het merk, dat in het lopende boekjaar 125 jaar bestaat, werd geïntroduceerd in Italië, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Portugal. Amstel is nu in de meeste landen in Europa verkrijgbaar. Verder is Amstel in Vietnam op de markt gebracht en werd er een licentie overeenkomst afgesloten voor lokale produktie van Amstel bier in Israël. De export van Amstel Light naar de Verenigde Staten gaf een toename te zien. Amstel is thans in circa 80 landen verkrijgbaar. Ter ondersteuning van de verdere uitbreiding van de positie in Europa is Amstel sinds september 1994 één van de hoofdsponsors van het Europese voetbaltoernooi voor landskampioenen, de UEFA Champions League. Ook het alcoholvrije premiummerk Buckler, dat in circa 60 landen op de markt is, kende in 1994 een positieve ontwikkeling. Buckler kon zijn positie als tweede merk in het dalende alcoholvrije segment in Europa verder verstevigen. In de belangrijke Spaanse markt was weer sprake van volumegroei. In Italië waren de verkopen aanmerkelijk hoger dan in 1993, mede dankzij vele merkondersteunende activiteiten. De distributie in de Verenigde Staten werd uitgebreid. De vraag naar Murphy's Irish Stout gaf een flinke stijging te zien. Met name in het Verenigd Koninkrijk werden omvangrijke verkopen bereikt. Het merk wordt in circa 35 landen op de markt gebracht en geniet een groeiende consumentenvoorkeur, wat mede te danken is aan sponsor activiteiten en aan het succes van het bier in blikverpakking met tapbiereigenschappen. 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 21