17 Heineken 15,9 13 Strategie De wereldbiermarkt wordt gekenmerkt door toenemende internationalisatie, door concentratie binnen de brouwindustrie en door een verheviging van de strijd om de gunst van de consument. In de traditionele biermarkten schrijdt de segmentering voort, produktinnovaties volgen elkaar in steeds hoger tempo op en de prijsconcurrentie wordt scherper. Formulering van de juiste strategie én snelle succesvolle uitvoering daarvan zijn crucialer dan ooit voor het ontwikkelen en opbouwen van sterke posities voor de diverse biermerken. Heineken anticipeert op de uitdagingen van de markt en gaat onverminderd door met het versterken van haar leidende positie in de wereldbrouvvindustrie. Dit komt tot uitdrukking in de aankoop en nieuwbouw van brouwerijen, in de gerichtheid op export en in omvangrijke investeringen in onze merken. Doelmatige kostenbeheersing in al onze activiteiten ter vergroting van het concurrentievermogen, alsmede versterking van onze logistieke kracht, zijn daarbij noodzakelijke voorwaarden. Amstel 6,7 6 Binnen de gehele onderneming geldt kwaliteit als uitgangspunt voor alle disciplines. Wij zijn van mening dat deze strategie van wezenlijk belang is voor een duurzame winstontwikkeling. In Europa streven wij naar versterking van de leidende positie, zowel door nieuwe als door uitbreiding van bestaande activiteiten. Daarbij gaat het erom sterke posities op te bouwen en vast te houden in een aantal belangrijke markten. In dit verband spelen onze nationale en regionale merken een rol van vitaal belang. In Centraal- en Oost-Europa werken wij aan de ontwikkeling van nieuwe activiteiten. In gebieden waar het bierverbruik toeneemt, zoals in Azië en Zuid- Amerika, zal de onderneming nieuwe posities opbouwen en bestaande versterken, samen met strategische partners. Buckler 0,9 Verkopen Heineken, Amstel en Buckler wereldwijd in miljoenen hectoliters Geografische verdeling van de verkopen van onder toezicht van Heineken gebrouwen bier x 1000 hectoliter In het groeiende internationale premiumsegment zullen wij de positie van Heineken als het leidende merk verder versterken. In het standaardsegment van de Europese biermarkten zal de positie van het Amstel merk worden uitgebouwd. Buckler wordt ingezet op markten met een ontwikkeld segment van alcoholvrij bier. De internationale spreiding van het merk Murphy's Irish Stout zal verder worden vergroot. Voor deze merken, maar ook voor de nationale en regionale merken, worden onze inspanningen in marketing en distributie verhoogd. Wij streven naar de status van 'preferred supplier' van de handel en naar het creëren van een sterke voorkeur van de consument voor onze bieren. stijging 1994 1993 Europa Westelijk Halfrond Afrika Azië/Australië 30.047 27.352 15.205 14.268 8.006 8.344 7.120 6.035 60.378 55.999 9,9 6,6 4,0 18,0 7,8 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 20