Verslag van de Raad van Bestuur Inleiding Amstel groeit langzaam maar zeker uit tot een echt Europees merk. Om die internationale groei te ondersteunen, zvordt met ingang van het voetbal seizoen 1994/1995 de UEFA Champions League gesteund. Aan dit toernooi nemen de Europese landskampioenett deel, waaronder AC Milan, Ajax, FC Barcelona, Paris St. Germain en Benfica. De onderneming maakte ook in 1994 een bijzonder positieve ontwikkeling door. De netto omzet steeg met 10,2 tot 9.974 miljoen. De netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening nam toe met 16,3 tot 603 miljoen. Heineken kan terugzien op een bijzonder goed jaar. De netto winst - uit gewone bedrijfsuitoefening - kwam op een record niveau van 603 miljoen tegenover ƒ519 miljoen in 1993. Daarnaast werd een netto buitengewoon resultaat gerealiseerd van 59 miljoen. Het bedrijfsresultaat steeg met 12,1% tot 895 miljoen. De goede resultaten waren te danken aan een aantal factoren zoals de groeiende vraag naar premiumbier, een flinke groei van de export met 12%, hogere verkopen in Europa en het Verre Oosten en kostenbesparende maatregelen. Daarnaast gaf in sommige landen het mooie weer een impuls aan de afzet. De verhoogde marketing-inspanningen wierpen hun vruchten af, waardoor in veel werkgebieden het marktaandeel kon toenemen. De wereldbiermarkt liet in 1994 een lichte groei zien. Deze groei kwam vooral tot stand in het Verre Oosten en Zuid- Amerika. In de traditionele biermarkten van Noord-Amerika en Europa was er sprake van stagnatie respectievelijk een lichte teruggang van de bierconsumptie welke in een aantal landen werd beperkt door het mooie zomerweer. Met name in China en in een aantal andere landen in Zuid-Oost Azië was opnieuw sprake van een aanzienlijk stijgende bierconsumptie. De onderneming versterkte in 1994 haar tweede plaats op de wereldbiermarkt; de verkopen van onder toezicht van Heineken gebrouwen bier stegen van 56 miljoen hectoliter in 1993 tot 60 miljoen hectoliter in het verslagjaar. Dit was mede een gevolg van de voortzetting van het op expansie gerichte beleid. Naast uitbreiding van bestaande brouwerijen werd het startsein gegeven voor de bouw van nieuwe brouwerijen in China en Cambodja. De belangen in El Aguila (Spanje) en Calanda Haldengut (Zwitserland) werden vergroot en de participatie in de Hongaarse deelneming Komaromi Sörgyar werd uitgebreid tot 100%. Daarnaast werd in Polen een minderheidsbelang verworven in Zywiec. In Bulgarije verkregen wij samen met een partner een meerderheidsbelang in Zagorka, de grootste brouwerij van het land. Begin 1995 werd in Italië overeenstemming bereikt over de verwerving van Interbrew Italia. Het 50% belang van Heineken in Bols Benelux werd begin 1994 overgedragen aan BolsWessanen. Wij willen op deze plaats graag onze dank uitspreken aan onze medewerkers. Zij hebben allen op hun eigen manier en onder wisselende werkomstandigheden aan het goede resultaat van 1994 bijgedragen. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 19