Azië/Australië 700 De opbrengst verkopen in de regio Azië/Australië bedroeg 579 miljoen. Zonder de effecten van consolidatiewijzigingen was sprake van een duidelijke toename van de verkopen en liet het vergelijkbare resultaat een aanzienlijke verbetering zien. 1000 De economische groei in Azië lag opnieuw ruimschoots boven die in andere delen van de wereld. Er waren echter opvallende verschillen: in Japan en Korea was sprake van een zekere afvlakking, terwijl in China het economische groeitempo juist versnelde. De regio Azië/Australië is voor ons een belangrijke groeimarkt. Wij beschikken met werkmaatschappijen, deelnemingen en exportactiviteiten over een goede strategische positie en konden de afzet in deze regio in het verslagjaar verder verbeteren. Voor de komende jaren hebben wij hoge verwachtingen van deze regio. De samenwerking met Fraser Neave in Asia Pacific Breweries verliep opnieuw voorspoedig. Wij beschouwen deze meer dan zestig jaar oude joint-venture als een belangrijke basis voor ons beleid tot verdere expansie in deze regio. Het resultaat van Asia Pacific Breweries lag boven het peil van 1991. In Singapore daalde het marktaandeel enigszins, door een toegenomen concurrentie van importbieren. De afzet van de Guinness Anchor brouwerij in Maleisië groeide nauwelijks. Dit was het gevolg van een aantal prijsverhogingen, mede door hogere accijnzen. Een herstructurering bij SP Holdings in Papua Nieuw-Guinea had een verbetering van het resultaat tot gevolg. Dominion Breweries in Nieuw-Zeeland kon in een dalende markt het aandeel handhaven; de onderneming stoot momenteel de niet-kernactiviteiten af, terwijl tevens een herfinanciering heeft plaatsgevonden. De verkopen van de brouwerij in Shanghai (China) stegen aanzienlijk. De bouw van de brouwerij van Vietnam Brewery in Ho Chi Min Stad vordert volgens plan. Naar verwachting zal in oktober 1993 een begin worden gemaakt met de produktie van Tiger bier. In Indonesië daalde de biermarkt als gevolg van een accijnsverhoging. Multi Bintang kon zijn marktaandeel vergroten, waarbij het resultaat toenam. In de loop van het jaar werd de kleine brouwerij in Medan gesloten. De afzet van bier op Nieuw-Caledonië nam opnieuw toe, terwijl ook het resultaat van de werkmaatschappij steeg. 400 De verkopen van Heineken bier in Japan bleven stabiel. Samen met Kirin, onze licentie-partner, zullen de marketingactiviteiten de komende jaren worden geïntensiveerd. 200 De export van bier naar het Verre Oosten ontwikkelde zich zeer voorspoedig. Vooral in Hong Kong, China en Taiwan namen de verkopen toe. In Australië kon de dalende trend van de voorgaande jaren worden omgebogen. Op een aantal markten werd Buckler geïntroduceerd. Opbrengst verkopen Azië/Australië in miljoenen guldens De export naar het Midden-Oosten gaf een daling te zien; de export naar de Golfstaten vertoonde daarentegen een lichte stijging. Heineken bier werd in Israël geïntroduceerd. In enkele landen werden Buckler en Murphy's Irish Stout op de markt gebracht. 35

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1992 | | pagina 32