Afrika In Afrika steeg de opbrengst verkopen met 5,8% tot 509 miljoen. Het resultaat nam toe door een verbetering van de marges. De ontwikkeling verschilde aanzienlijk per deelneming. In de economische situatie in Afrika kwam geen wezenlijke verbetering. De inflatie en rente bleven in een aantal landen onverminderd hoog en de koopkracht daalde opnieuw. Er is in het algemeen sprake van veel onzekerheid, vooral door de politieke onrust. Verder werden grote delen van het continent getroffen door droogte. Als gevolg van deze ontwikkelingen liep de biermarkt terug, vooral in Zaïre, Nigeria, Sierra Leone en Kameroen. Relatief gunstig was de marktontwikkeling in Rwanda en Burundi en op Réunion. Een speciaal woord van dank past hier voor onze medewerkers, die onder vaak zeer moeilijke omstandigheden hun taak hebben verricht. In de brouwerijen werden kostenreducerende maatregelen getroffen, waarbij het personeelsbestand werd verminderd. In Zaïre werd de produktie van de brouwerijgroep Bralima en de frisdrankenonderneming C.I.B. geïntegreerd. In de meeste landen wordt gewerkt aan het opzetten van een eigen distributiesysteem. In Nigeria werd Legend, een stoutbier op basis van plaatselijk verbouwde grondstoffen, op de markt gebracht. In Zuid-Afrika ontwikkelde de afzet van het door South African Breweries gebrouwen Amstel zich positief in een gelijkblijvende biermarkt. De verkopen van geïmporteerd Heineken bier gaven een stijging te zien. De biermarkt in Marokko groeide duidelijk, waarbij de afzet van het door Brasseries du Maroc gebrouwen Heineken bier sterk toenam. In het voorjaar werd een begin gemaakt met de lokale produktie van Amstel bier, waarvan de verkoopresultaten gunstig zijn. Onze importen in Afrika konden zich herstellen van de teruggang van het voorgaande jaar. Opbrengst verkopen Afrika in miljoenen guldens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1992 | | pagina 31