I Westelijk Halfrond De opbrengst verkopen op het Westelijk Halfrond bedroeg 1.127 miljoen, een stijging van 9,1%. Het resultaat nam sterk toe door een hogere afzet en beheersing van de vaste kosten. Noord-Amerika De biermarkt in de Verenigde Staten stabiliseerde zich op het niveau van 1991 bij een toenemende concurrentie. Tegen het eind van het verslagjaar kwamen er signalen dat de Amerikaanse economie zich begint te herstellen. De segmentering nam verder toe, waarbij het importsegment groei vertoonde. De verkopen van Heineken ontwikkelden zich positief, waardoor dit merk zijn leidende positie kon versterken. Ook stegen de verkopen van Amstel Light. De afzet van Buckler, hoewel nog bescheiden, liét met name in het tweede halfjaar een sterke groei zien. De Canadese biermarkt daalde als gevolg van de economische recessie, terwijl de concurrentie toenam. De markt wordt geleidelijk geliberaliseerd, waardoor nationale distributie van bier mogelijk is geworden. Het was het eerste volledige jaar dat Amstel en Amstel Light in licentie door Molson Breweries werden gebrouwen. De import van Heineken gaf een daling te zien. Caraïbisch gebied De meeste landen in het Caraïbisch gebied hadden te kampen met economische tegenwind, mede door een daling van het toerisme. Door de recessie stond de afzet op Martinique onder druk, maar onze werkmaatschappij kon haar marktaandeel handhaven. De export vanuit St. Lucia had te lijden van toegenomen protectionisme. De afzet van Kalik en Heineken bier van onze werkmaatschappij op de Bahama's nam toe. Op Curapao nam de Antilliaanse Brouwerij een nieuw brouwhuis in gebruik. Midden- en Zuid-Amerika In Midden- en Zuid-Amerika vertoont de biermarkt nog een structurele groei en wij zien in dit gebied de komende jaren dan ook nog veel mogelijkheden. Wij beschikken hier over een goede uitgangspositie, onder meer via deelnemingen in enkele brouwerij-ondernemingen en exportactiviteiten. De meeste landen in deze regio vertoonden een gunstige economische ontwikkeling. De enige belangrijke uitzondering was Brazilië, waar de biermarkt daalde. Desondanks stegen de verkopen van het door onze minderheidsdeelneming, de Kaiser-groep, lokaal gebrouwen Heineken bier. Dank zij een verlaging van de bieraccijns in het voorjaar kon de afzet van Parbo bier in Suriname zich enigszins herstellen, maar bleef ver onder het niveau van het vorig jaar. De Quilmes-groep, waarin wij een minderheidsbelang hebben, is actief in Argentinië, Uruguay, Paraguay en Chili. De verkopen van de eigen biermerken stegen substantieel, evenals de afzet van de geïmporteerde merken Heineken, Amstel en Buckler. Onze export naar Mexico groeide. Opbrengst verkopen Westelijk Halfrond in miljoenen guldens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1992 | | pagina 30