500 350 Hongarije 13 Spanje 60 Ierland 11 Griekenland 49 Frankrijk 81 Nederland 151 o De reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken worden in Frankrijk steeds meer aan banden gelegd. Tegen deze achtergrond spannen wij ons in de zichtbaarheid en de uitstraling van onze merken in de horeca te vergroten. Spanje Na een veelbelovend eerste halfjaar gaf de biermarkt per saldo een lichte daling te zien. De economische omstandigheden, het slechte weer en de aanhoudende daling van het toerisme speelden hierbij een belangrijke rol. De Olympische Spelen en de Wereldtentoonstelling hadden geen merkbaar positieve invloed op het bierverbruik. Per 1 januari 1993 is de accijns op bier meer dan verdubbeld. In verband hiermee was aan het eind van 1992 sprake van enige voorraadvorming bij de tussenhandel. El Aguila wist het marktaandeel te handhaven, ondanks de achterblijvende verkopen van het merk Aguila. De verkopen van Aguila Master ontwikkelden zich echter positief. Heineken versterkte zijn positie als marktleider in het premium-segment. Ook de afzet van Buckler, de marktleider in het alcoholvrij-segment, nam toe. Het resultaat van onze werkmaatschappij was negatief als gevolg van reorganisatiekosten en het nog te hoge vaste- kostenniveau. De herstructurering, die vorig jaar werd geïntensiveerd, vordert gestaag. In de loop van het jaar werd het aantal medewerkers verminderd van 2.600 tot 2.000. In het kader van de herstructurering werd de brouwerij in Córdoba verkocht. Inzake de verkoop van de brouwerij in Zaragoza zijn oriënterende besprekingen gaande. Netto investeringen in materiële vaste activa in Europa, per land in miljoenen guldens De verkopen van geïmporteerd Heineken bier op de Canarische eilanden ontwikkelden zich opnieuw gunstig. Italië De biermarkt stabiliseerde zich in het verslagjaar. De markt kenmerkte zich door een onverminderd hevige prijsconcurrentie. In de tweede helft van het jaar ontwikkelde de markt zich aarzelend als gevolg van de valutaire spanningen en de verslechtering van de economische situatie. De thuisverbruikmarkt stond onder druk. Birra Dreher kon het marktaandeel aanmerkelijk verhogen dank zij intensieve marketing inspanningen en een vergrote aandacht voor de distributie. Vooral in de gebieden waar wij traditioneel geen sterke positie hadden, werd vooruitgang geboekt. In vrijwel alle segmenten konden de verkopen worden vergroot. De introductie van Dreher Light verliep succesvol. De verkoop van de merken van andere werkmaatschappijen - zoals Murphy's Irish Stout, Kalik, Aguila en George Killian's - verliep voorspoedig. Het resultaat verbeterde, mede door een hogere afzet en een stringente kostenbewaking. In de brouwerij in Cagliari werd een nieuwe afvullijn in gebruik genomen. De bottellijn van de in 1991 gesloten brouwerij in Popoli werd verplaatst naar Aosta. Saba, ons mineraalwaterbedrijf in Macomer, kon in het eerste volledige jaar waarin deze onderneming actief was, reeds een substantieel aandeel veroveren van de Sardijnse markt voor mineraalwater. 26

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1992 | | pagina 27