35 30 X Cs O <N X CC Ch O c (J\ Q\ Q\ Verkopen bier in Europa onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters 8 Verkopen bier in Europa 1992 onder toezicht van Heineken gebrouwen, per land in miljoenen hectoliters De in 1991 ingezette reorganisatie van Heineken Nederland ligt goed op schema en zal naar verwachting in de loop van 1993 worden afgerond. De effecten ervan worden steeds duidelijker zichtbaar in de vorm van een verbetering van de efficiency en een toegenomen flexibiliteit in de bedrijfsvoering. In het verslagjaar werd uitvoerig overleg gepleegd met alle betrokkenen over de verschillende stappen in het proces, dat tot doel heeft de slagvaardigheid te vergroten. De frisdrankenonderneming Vrumona kon in een groeiende markt de afzet vergroten. De concurrentiepositie van Royal Club werd verbeterd doordat Vrumona als eerste een kunststof retourfles met een inhoud van 1 liter introduceerde. In 1992 werd voor de al langer bestaande 1,5 liter PET- retourflessen een nieuwe afvullijn in gebruik genomen. De mineraalwatermarkt gaf, na twee jaar van daling, in 1992 een herstel te zien. Sourcy kon daarin het marktaandeel verder vergroten. Het resultaat van Vrumona kon, ondanks hogere marketing- en afschrijvingskosten, worden verbeterd. De Nederlandse markt voor binnenlands gedistilleerd gaf een daling te zien. Zoals vrijwel overal ter wereld is de tendens tot lager gebruik van gedistilleerde produkten ook in de Benelux niet tot staan gebracht. De afzet van wijn groeide nog enigszins. De joint-venture Bols Benelux heeft haar produktiviteit verder verhoogd door grotere efficiency. Het resultaat kon hierdoor wederom worden verbeterd. De begin 1993 aangekondigde fusie tussen N.V. Koninklijke Distilleerderijen Erven Lucas Bols en Koninklijke Wessanen NV zal geen invloed hebben op de samenwerking in Bols Benelux. Frankrijk Als gevolg van de tegenvallende economische situatie gaf de biermarkt nauwelijks groei te zien, terwijl de concurrentie toenam. De afzetgroei van premium-bieren vertraagde, terwijl het aandeel van laaggeprijsd bier groeide. Ook de verkoop van alcoholvrij bier steeg, maar minder snel dan in voorgaande jaren. In het horecasegment zette de verschuiving naar tapbier zich voort, ten koste van bier in flessen. Het marktaandeel van Franpaise de Brasserie is in 1992 licht gedaald. Het aandeel van de merken Heineken, Buckler en Pelforth Blonde nam toe, terwijl dat van '33' Export enigszins afnam. Ondanks een daling van de verkopen en een verhevigde strijd om schapruimte in de winkels, kon het resultaat ten opzichte van 1991 worden gehandhaafd. De naam Franpaise de Brasserie is per 1 januari 1993 veranderd in Brasseries Heineken. In de verkooporganisatie werd in het verslagjaar een reorganisatie doorgevoerd. Na de afronding van het moderniseringsprogramma van de afgelopen jaren lagen de investeringen in 1992 op een aanzienlijk lager niveau dan in het voorgaande jaar. De afzet van de groothandelsorganisatie France Boissons werd eveneens beïnvloed door de economische situatie. De marktpositie, vooral in het horecasegment, werd verstevigd door enkele acquisities. 25

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1992 | | pagina 26