Wij vertrouwen dat de GATT-onderhandelingen, die thans nog gaande zijn, zullen leiden tot een nieuw handelsakkoord. Ook onze onderneming is gebaat bij een liberale handelspolitiek. Voor wat betreft de verdere invulling van het Europese landbouwbeleid blijft het voor ons van groot belang dat iedere verlaging van de exportrestituties gebaseerd is op een evenredige verlaging van de grondstoffenprijzen in de EG, zodat geen concurrentie-vervalsing plaatsvindt op markten buiten de EG. Nederland De biermarkt vertoonde in 1992 een groei. Het verbruik per hoofd van de bevolking steeg met circa 2% tot 90,2 liter. Hiervan had 7,3 liter betrekking op alcoholvrij bier. De groei van de markt deed zich met name in het eerste halfjaar voor en hing samen met de buitengewoon fraaie voorzomer. Tevens nam het alcoholvrije segment toe. Het resultaat van onze Nederlandse bieractiviteiten groeide verder, dank zij een toename van het verkoopvolume, en betere verkoopprijzen. Ook ons marktaandeel gaf een stijging te zien. In het verslagjaar is veel aandacht besteed aan de versterking van het Heineken merk. Het verkoopvolume van Heineken bier nam toe. Wij hebben met succes Heineken Tarwebok op de markt gebracht. De verkopen van Amstel gaven een duidelijke stijging te zien, vooral door de goede acceptatie van het in september 1991 geïntroduceerde Amstel Malt. In korte tijd heeft dit produkt de tweede plaats op de Nederlandse markt voor alcoholvrij bier veroverd. Het marktaandeel van Buckler bleef onder druk staan. Ter versterking van het imago werd gestart met een nieuwe reclamecampagne. Het verkoopvolume van Brand bier kon verder worden uitgebreid, mede als gevolg van de duidelijke positionering in het premium-segment en een verbreding van de distributie. De afzet van Wieckse Witte van Brouwerij de Ridder steeg opnieuw in het groeiende segment van witbieren. De verkopen van De Brouwketel, importeur van speciale buitenlandse bieren, ontwikkelden zich voorspoedig. Bij Heineken Nederland is wederom hoge prioriteit gegeven aan vergroting van de klantgerichtheid. Zo is onder meer de levertijd verkort van 72 naar 24 uur; de voorraadkosten van onze handelspartners kunnen hierdoor belangrijk worden teruggedrongen. Heineken Nederland eindigde in een onafhankelijk onderzoek onder 5.000 Nederlandse bedrijven in de top-10 van meest klantvriendelijke ondernemingen. In de brouwerij in Zoeterwoude hebben wij een nieuwe afvullijn voor blikbier in gebruik genomen. De vernieuwing van de procesbesturing in het brouwhuis in 's-Hertogenbosch heeft voor een aanzienlijke verbetering van de flexibiliteit gezorgd. 24 7000 Opbrengst verkopen Europa in miljoenen guldens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1992 | | pagina 25