I) «I Europa 5 In Europa steeg de opbrengst verkopen met 2,5% tot 6.569 miljoen. Het resultaat bleef op gelijk niveau, ondanks de herstructureringskosten in Spanje. In Europa, met circa 75% van de omzet veruit ons belangrijkste werkgebied, was sprake van een overwegend gunstige gang van zaken. Zowel omzet als verkoopvolume gaven een toename te zien. De stijging van de omzet was mede het gevolg van de consolidatie van Komaromi Sörgyar, te Hongarije. De verbetering van het resultaat, exclusief herstructureringskosten, was vooral te danken aan het hogere verkoopvolume, een verschuiving van de afzet naar produkten met hogere marges en aan kostenreducties dank zij vergroting van de efficiency. De Europese biermarkt vertoont structureel verzadigingsverschijnselen. Het verbruik per hoofd van de bevolking stabiliseert zich, zij het op zeer uiteenlopende niveau's: zo bedraagt in Duitsland de consumptie per hoofd van de bevolking 142,7 liter per jaar, tegen 22,5 liter in Italië. De segmentering van de markt is verder toegenomen, waarbij het aandeel van premium-bieren, alcoholvrij bier en specialiteiten opnieuw groeide. Sinds 1 januari 1993 zijn belangrijke stappen gezet in de richting van een verdere integratie van Europa. Dit is een proces waar onze onderneming al een aantal jaren op heeft geanticipeerd. De met de integratie gepaard gaande regelingen en nieuwe situaties stellen ons in het algemeen niet voor problemen. Wel verschilt de uitwerking van land tot land, zodat de effecten per werkmaatschappij uiteen kunnen lopen. Eén van de belangrijkste veranderingen was de accijnsregeling, die per 1 januari 1993 in de EG van kracht is geworden. De invoering van een minimumtarief voor bier in het kader van de harmonisering leidt in enkele landen, met name in Frankrijk, Spanje en Griekenland, tot een aanzienlijke accijnsverhoging. Dit kan tot gevolg hebben dat de concurrentiepositie van bier verslechtert, temeer omdat voor wijn - naar onze mening ten onrechte - een nultarief mag worden gehanteerd. Wij juichen de totstandkoming van een Europese richtlijn ten aanzien van verpakkingen toe. Op deze wijze kan worden voorkomen dat nationaal beschermende maatregelen worden getroffen op het gebied van verpakkingen en milieu die kunnen leiden tot handelsbelemmeringen of concurrentievervalsing. Gezien de toenemende concentratie en concurrentie in onze bedrijfstak besteden wij veel aandacht aan verbetering van de produktieprocessen en aan de meest gewenste verdeling van de produktie over de verschillende lokaties. Factoren zoals de optimale schaalgrootte van de brouwerijen en de gewenste flexibiliteit om in te spelen op veranderingen in de markt, zijn van doorslaggevende betekenis voor de te nemen beslissingen. Verder staan ook efficiencyverbeteringen ten aanzien van de distributie hoog in ons vaandel. Wij richten ons in toenemende mate op de besturing en optimalisering van de totale goederenstroom, ook bij onze toeleveranciers. Wij beogen hiermee onze afnemers hoogwaardige produkten aan te bieden met een hoog niveau van dienstverlening. 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1992 | | pagina 24