Verslag van de Raad van Bestuur In het kort De netto omzet van Heineken N.V. steeg met 2,9% tot 8.944 miljoen. De netto winst voor buitengewoon resultaat nam toe met 12,9% tot 463 miljoen. De onderneming heeft zich in 1992 wederom gunstig ontwikkeld. Voor Heineken N.V. was in 1992 sprake van een gunstige gang van zaken. Wij maakten goede voortgang met de uitvoering van onze strategie. Zo slaagden wij erin onze positie in het premium-segment van de biermarkt te verbeteren en kon het kostenniveau worden verlaagd. De effecten van dit beleid werden zichtbaar in betere marges en versterking van de positie van Heineken in voor ons belangrijke markten en marktsegmenten. Als gevolg daarvan ontwikkelden de resultaten zich positief. De netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening kwam uit op 463 miljoen, een stijging van 12,9% ten opzichte van 1991. Daarnaast werd een netto buitengewone winst van 101 miljoen behaald met de verkoop van grond in Singapore. De totale netto winst bedroeg 564 miljoen. De netto omzet van Heineken steeg met 2,9% tot 8.944 miljoen. De verkopen in hectoliters namen belangrijk toe, terwijl ook betere verkoopprijzen werden gerealiseerd. Lagere omrekenkoersen van vreemde valuta's beperkten de stijging van de netto omzet. Voor de herstructurering in Spanje werden voorzieningen getroffen. Hierdoor toonde het bedrijfsresultaat slechts een beperkte toename van 730 miljoen tot 733 miljoen. Deze voorzieningen hebben nu een zodanig niveau bereikt dat de lopende herstructureringen, onvoorziene ontwikkelingen daargelaten, geen invloed van betekenis meer zullen hebben op de resultaten van de komende jaren. Het afgelopen jaar kon de biermarkt zich grotendeels herstellen van de teruggang in 1991, die het gevolg was van de Golfoorlog. Bovendien slaagden wij er in om in een aantal markten het marktaandeel te vergroten. Als gevolg van ons beleid om meer nadruk te leggen op het premium-segment van de biermarkt deed zich een verschuiving voor naar produkten met een hogere marge. De stijging van de gemiddelde marge hing ook samen met betere verkoopprijzen en gerealiseerde kostenreducties. In het licht van de externe omstandigheden in het tweede halfjaar kunnen wij tevreden zijn over de resultaten van geheel 1992. In Europa, waar driekwart van de concernomzet wordt gerealiseerd, was in de eerste helft van het jaar nog sprake van een gematigde economische groei en waren bovendien de weersomstandigheden in enkele landen gunstig. In het tweede halfjaar verslechterde de conjunctuur en was het weer aanmerkelijk minder goed. Met name in Frankrijk en Spanje ondervond het middensegment van de biermarkt de weerslag van de minder gunstige economische ontwikkeling. In de Verenigde Staten, waar het economische herstel geruime tijd op zich heeft laten wachten, kwamen er tegen het eind van het jaar signalen van een economische opleving. De ontwikkeling van de biermarkt was in een aantal opzichten vergelijkbaar met die in voorgaande jaren. Wereldwijd is sprake van een voortgaande, matige groei. De groei doet zich hoofdzakelijk voor in het Verre Oosten en in Latijns Amerika. In West-Europa en de Verenigde Staten is sprake van een zekere verzadiging. Binnen de biermarkt vertoont het premium-segment een structurele toename.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1992 | | pagina 14