Afrika De opbrengst verkopen in Afrika daalde met 28,1% tot 442 miljoen. Het resultaat gaf evenwel een duidelijke verbetering te zien. De meeste landen in deze regio werden geconfronteerd met een ongunstige economische ontwikkeling en in een aantal gevallen met politieke onrust. De daling van de koopkracht, die zich in vrijwel alle landen voordeed, werd in de niet-olieproducerende landen nog versneld door de effecten van de Golfcrisis. De Golfcrisis had ook hier vergaande gevolgen voor de wisselkoersen. In een aantal landen worden wij geconfronteerd met importrestricties en verdere overheidsbemoeienis. Door deze moeilijke omstandigheden kon de afzet van bier niet in alle landen worden gehandhaafd. De afzet van frisdranken gaf daarentegen een stijging te zien. Onze totale import van bier en frisdranken in deze regio nam toe. In Burundi ontwikkelden de verkopen van Amstel zich positief, terwijl dit op Reunion het geval was bij Buckler en het lokale biermerk Bourbon. De frisdrankenonderneming Compagnie Industrielle des Boissons 'C.I.B.' in Zaïre, die wij in 1989 overnamen, ontwikkelde zich goed. De bierverkopen in dit land stonden echter onder druk als gevolg van de dalende koopkracht. Dit had zijn invloed op het resultaat van Bralima. In Rwanda leidden de onrust en de koopkrachtontwikkeling tot een verslechtering van het resultaat van Bralirwa. In de Volksrepubliek Kongo leidde het gestegen marktaandeel van Brasserie de Brazzaville tot een beter resultaat. In Marokko nam onze licentiepartner een nieuwe brouwerij in Casablanca in gebruik; bij de bouw hiervan hebben wij technische ondersteuning verleend. 33

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1990 | | pagina 41