9ïed Sliipei Westelijk Halfrond In Noord-Amerika was er vooral in het tweede halfjaar sprake van een vertraging in het tempo van de economische groei, mede als gevolg van de Golfcrisis en de daarmee samenhangende stijging van de olieprijzen. In de Verenigde Staten groeide de totale biermarkt licht na enkele jaren van stabilisatie. Het importsegment daalde opnieuw, maar minder sterk dan in 1989; deze daling hing vooral samen met de afnemende populariteit van enkele importmerken en de introductie van specialiteiten door binnenlandse brouwerijen. Ondanks de scherpere concurrentie stegen de verschepingen van Heineken bier, waardoor het marktaandeel toenam. De omzetgroei is overigens voor een deel te danken aan een inladingseffect in verband met een dreigende havenstaking aan het einde van het jaar. De verkopen van Amstel Light stegen aanzienlijk, waardoor dit merk zijn leidende positie in het import light-segment kon versterken. De verkoop van Buckler, dat in 1989 in enkele gebieden werd geïntroduceerd, ontwikkelde zich bevredigend. De gunstige ontwikkeling van onze merken was in belangrijke mate te danken aan de inspanningen van onze importeur Van Munching Co. In februari 1991 werd de overeenkomst getekend inzake de overname van dit bedrijf, dat sinds 1933 zeer succesvol onze produkten in de Verenigde Staten importeert en distribueert. Deze overname moet worden gezien als een logisch gevolg van de hechte samenwerking tussen beide ondernemingen en bevestigt deze voor de toekomst. Er zullen geen wijzigingen optreden in de bedrijfsvoering. De onderneming zal per 1 januari 1991 in de consolidatie worden betrokken. Op het Westelijk Halfrond bedroeg de opbrengst van de verkopen 929 miljoen, een stijging van 1,5% ten opzichte van het voorgaande verslagjaar. Het resultaat verbeterde fractioneel. 31 In Canada vertoont de biermarkt structureel tekenen van stagnatie. Onder meer daardoor is in 1990 de concurrentie sterk toegenomen. Amstel Brewery Canada dat opnieuw tegenvallende resultaten boekte, zag zich genoodzaakt het personeelsbestand aanzienlijk in te krimpen. De positie van geïmporteerd Heineken bier stond onder druk. In het Caraïbisch gebied liep de economische ontwikkeling van land tot land uiteen. De Golfcrisis had een negatieve invloed op het toerisme, vooral vanuit de Verenigde Staten en op de koersen van de valuta in dit gebied. In politiek opzicht lijkt de rust weergekeerd na de onlusten die zich in Haïti en op Trinidad voordeden. De verkopen van geïmporteerd Heineken bier hebben zich in de gehele regio, met uitzondering van Puerto Rico, gunstig ontwikkeld. Vooral op Aruba, Curasao, St. Maarten, Guadeloupe en Martinique was er sprake van een sterke stijging van de afzet. Ook de afzet van onze lokale merken ontwikkelde zich bevredigend, terwijl de verkopen van door onze licentiepartners gebrouwen Heineken bier zich stabiliseerden. De afzet en de resultaten van onze deelneming op de Bahama's lieten een verbetering zien. Hoewel de economische maatregelen, die in enkele landen in Midden- en Zuid-Amerika werden genomen, vruchten lijken af te werpen, is er nog een lange weg te gaan. Ondanks de tamelijk ongunstige economische situatie groeide de biermarkt in deze regio verder. In Brazilië is een begin gemaakt met de lokale produktie van Heineken bier; de introductie is succesvol verlopen. De verkoop van geïmporteerd Heineken bier in Mexico en Argentinië gaf een verdere groei te zien.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1990 | | pagina 39