dranken van kracht. In 1993 zullen ook de mogelijkheden mei betrekking tot bepaalde media worden beperkt. Vooral als gevolg van de concurrentie van de huismerken van grote supermarktketens stonden de marges onder druk. Niettemin gaven de resultaten van Francaise de Brasserie een verdere verbetering te zien, dank zij de toegenomen bierverkopen en een gunstige verschuiving in het verkochte assortiment. De afzet en het marktaandeel van zowel Heineken bier als Buckler vertoonden een belangrijke toename. Ons grootste merk '33' Export kon haar marktaandeel vrijwel handhaven. In de loop van het jaar werd Panach' Light (shandy) geïntroduceerd. De investeringen lagen opnieuw op een hoog niveau. De rationalisatie van onze produktie-faciliteiten werd met kracht voortgezet en is thans nagenoeg voltooid. De brouwerijen in Mons-en-Baroeul, Schiltigheim en Marseille werden uitgebreii en gemoderniseerd. De brouwerij in Drancy werd aan het eind van het jaar gesloten. Onze groothandelsorganisatie France Boissons kon haar posit verbeteren in het horeca-segment van de markt. 550 500 450 400 350 - 200 150 100 SpaI1|L' Ierland 11 Griekenland 77 300 250 - 50 Investeringen in materiële vaste activa in Europa, per land in miljoenen guldens Spanje De groei van de Spaanse biermarkt stagneerde als gevolg van een afvlakkende economische groei en een daling van het toerisme. Bovendien nam de concurrentie toe, doordat de brouwerijen, die in Spanje traditioneel regionaal werkten, thans ook buiten hun eigen regio actief zijn geworden. De verkoopprijzen en marges stonden hierdoor onder druk. Onze werkmaatschappij El Aguila slaagde erin haar totale af/ t en haar marktaandeel te verbeteren. Dit was vooral te dankei aan de sterke stijging van de afzet van Buckler en in mindert mate ook van Heineken bier. De verkopen van Aguila en Adlerbrau bleven onder druk staan, terwijl de afzet van Dry 100 teleurstelde. De resultaten van El Aguila waren negatief als gevolg van de lagere marges en de kosten van reorganisaties. Verdere herstructureringen en omvangrijke investeringen zijn noodzakelijk alsmede een verhoging van de marketing- inspanningen. De modernisering van onze brouwerijen vertoonde goede voortgang. De export van Heineken bier naar de Canarische eilanden steeg opnieuw sterk. In verband hiermee en gezien het feit dat sinds 1989 ook de merken Amstel en Buckler op deze markt worden verkocht, is besloten tot de vestiging van een exportkantoor op Tenerife. Hierdoor kan een nog betere marktondersteuning van de verschillende merken worden gerealiseerd. Italië In Italië gaf de biermarkt een bescheiden stijging te zien, voornamelijk door de goede zomer. De markt voor frisdrank r en mineraalwater vertoonde een aanhoudende groei. Birra Dreher kon in de groeiende markt haar marktaandeel nagenoeg handhaven. Door de hogere afzet en de verbeterde marges steeg het resultaat. 26

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1990 | | pagina 34