Opbrengst verkopen Europa in miljoenen guldens eisen die de techniek en de distributie stellen. Anderzijds ligt er de noodzaak geen verpakkingsmaterialen op de markt te brengen die schadelijk zijn voor het milieu. In het kader van de European Recovery and Recycling Association, waarin wij participeren, gingen enkele projecten van start. De groei van het merk Buckler zette zich in 1990 voort, medi omdat het betreffende segment zich stormachtig ontwikkelt. De groei loopt overigens van land tot land sterk uiteen; in eei aantal landen is de stijging van de verkoop spectaculair te noemen, terwijl in andere landen het segment nog nauwelijks tot ontwikkeling is gekomen. In zeer korte tijd heeft Buckler zich na de introductie in 1988 kunnen ontwikkelen tot het tweede merk op de Europese markt voor alcoholarm bier. De afzet van Dry 100, een produkt dat wij in 1989 op de markt brachten in Nederland en Spanje, is sterk achtergebleven bij de verwachtingen. Nederland Het bierverbruik per hoofd van de bevolking in Nederland is voor het tweede achtereenvolgende jaar gestegen en wel van 87,6 liter tot 90,0 liter. Deze groei was geheel toe te schrijven aan de toename van de consumptie van alcoholarme en alcoholvrije bieren. De afzet van alcoholhoudend bier bleef nagenoeg gelijk. Bij de groei van de totale biermarkt speelden de opnieuw gunstige weersomstandigheden een rol. Het segment van bierspecialiteiten en importbieren groeide verder zij het minder sterk dan in de voorgaande jaren. Het aandeel van pilsener in de totale biermarkt bedraagt thans 88%. In Nederland stond ons totale marktaandeel ook in 1990 onder druk. De daling deed zich voor in de thuisverbruikmarkt. In het horeca-segment konden wij onze positie verbeteren. Buckler zag het marktaandeel in het alcoholarme segment weliswaar teruglopen, maar in volume groeide de afzet verder. Brouwerij De Ridder te Maastricht introduceerde een witbl onder de naam 'Wieckse Witte'. De afzet van De Ridder opnieuw gestegen, mede dank zij een aanpassing van de verpakking. De totale afzet van Heineken Nederland bleef nagenoeg op het hoge niveau van het voorgaande jaar. De afzet van fustbier steeg licht. De resultaten stegen voornamelijk door het verbeteren van de marge. De verkopen van Koninklijke Brand Bierbrouwerij te Wijlre gaven een bevredigende toename te zien. Dank zij de consequente premium-strategie kon het marktaandeel verder toenemen. Voorts werd aandacht besteed aan uitbreiding van de export. In verband met de groeiende afzet werd de vergistings- en lagercapaciteit uitgebreid. In november bood Heineken Nederland, na overleg met de betrokkenen, aan de centrale ondernemingsraad en de vakbonden een nieuw reorganisatieplan aan. Dit plan voorziet onder meer in een reductie van het personeelsbestand met 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1990 | | pagina 32