Geografische verdeling van de verkopen van onder toezicht van Heineken gebrouwen bier x 1000 hectoliter Europa Westelijk Halfrond Afrika Azië/ Australië/Oceanië 53.460 49.516 8,0 van de voorzitter van de Raad van Bestuur vallen. Voor de overige werelddelen blijft de regionale taakverdeling van de Raad van Bestuur vooralsnog bestaan. Het onderzoek heeft niet alleen de taakverdeling binnen de Raad van Bestuur tot onderwerp gehad. In lijn met de genoemde veranderingen zullen ook de stafdiensten worden gehergroepeerd. Tevens wordt de relatie tussen het hoofdkantoor en de werkmaatschappijen nader uitgewerkt. Ook op het niveau van de werkmaatschappijen zijn het afgelopen jaar stappen genomen ter versterking van de structuur. De eerder ingezette herstructureringen in Frankrijk, Spanje en Italië vonden voortgang, terwijl in Nederland een begin werd gemaakt met een reorganisatie. De noodzaak tot aanpassingen hangt samen met de veranderingen op onze afzetmarkten, waar in een aantal gevallen tekenen van stabilisatie zichtbaar worden na jaren van ononderbroken groei. De biermarkt kenmerkt zich voorts door een toenemende segmentatie, waarbij de concurrentie tussen de aanbieders toeneemt. Bovendien is er sprake van concentratie, zowel bij de brouwers als in de handel. Als 1? gevolg van deze tendenzen zijn grote investeringen op het gebied van marketing vereist teneinde de marktpositie te kunnen handhaven of te versterken. Dit is echter alleen mogelijk wanneer tegen zo laag mogelijke kostprijzen kan worden geproduceerd. Onze nationale en internationale merken beschikken over sterke posities en onze aandacht is er steeds op gericht deze verder te versterken en uit te breiden. Dat kan gebeuren in bestaande markten, maar ook door invoering van bestaande produkten op nieuwe markten en marktsegmenten of introductie van nieuwe produkten. Zo introduceerden wij ons alcoholarme bier Buckler op enkele nieuwe markten en brachten we een geheel alcoholvrije variant van Buckler in het Midden-Oosten op de markt. Brouwerij De Ridder introduceerde een nieuw produkt, witbier. Verder werd na het succes van Murphy's Irish Stout in Groot-Brittannië de eerste aanzet gegeven voor een introductie van dit bier in andere landen. Op 19 februari 1991 werd de overeenkomst ondertekend inzake de verwerving van Van Munching Co, Inc., onze importeur in de Verenigde Staten. Onder leiding van de heer L. van Munching Jr. zal het beleid ongewijzigd worden voortgezet. Wij krijgen door deze stap meer invloed op onze belangrijkste exportmarkt, die naar onze stellige overtuiging nog groeikansen biedt. De groei van de economie gaf in het afgelopen jaar vooral in de Verenigde Staten een afvlakking te zien. Onder invloed daarvan daalde de rente en kwam de koers van de dollar opnieuw onder zware druk te staan, waarbij een nieuw naoorlogs dieptepunt werd bereikt. Voor onze resultaten was dit nadelig, met name omdat een deel van onze activiteiten zich afspeelt in landen waarvan de munteenheid fluctueert met de dollarkoers. De Golfcrisis, die in augustus ontstond, leidde aanvankelijk tot een scherpe stijging van de olieprijzen. In de laatste maanden van het jaar had dit invloed op onze verkopen in Afrika. Ook stijging 1990 1989 in 28.900 27.651 4,5 13.248 11.625 14,0 7.910 7.562 4,6 3.402 2.678 27,0 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1990 | | pagina 20