28 Slechts een korte tijd scheidt ons nog van het inmiddels magische jaartal 1992, aan het eind waarvan de verdere eenwording binnen Europa een sterke impuls krijgt door het verdwijnen van de binnengrenzen. Heineken is al vele jaren actief op tal van belangrijke markten in Europa. Wij bestuderen dan ook of de toekomstige situatie in Europa consequenties dient te hebben voor de organisatie van onze produktie-activiteiten, de logistieke structuur en onze marketing. marktsegmenten. Onze kennis en ruime ervaring op het gebied van produktie en marketing staan centraal in de verdere uitbouw van het concern. Amsterdam, 9 maart 1990 Van Schaik Van de Vijver Coebergh Oostra Drost Wij verwachten dat in 1990 de uitbreidings- en vervangingsinvesteringen in materiële vaste activa circa 650 miljoen zullen bedragen. De investeringen zullen worden gefinancierd uit de aanwezige liquide middelen, de cash flow en, waar dit rationeel is, uit ter plaatse aan te trekken middelen. Alhoewel er zich bij individuele werkmaatschappijen wijzigingen in het aantal personeelsleden zullen voordoen ten gevolge van herstructureringen, zal de totale personeelsbezetting in 1990 geen belangrijke verandering ondergaan. Over de winstontwikkeling van de onderneming op lange termijn zijn wij positief gestemd. Op dit moment is het echter niet goed mogelijk een gefundeerde verwachting uit te spreken ten aanzien van het resultaat van het lopende boekjaar. Enerzijds zijn gewoonlijk de verkopen door seizoensinvloeden in de eerste maanden van het jaar naar verhouding lager, anderzijds worden de uitkomsten van een individueel jaar beïnvloed door onvoorspelbare en incidentele factoren, met name weersomstandigheden in de loop van het jaar, overheidsmaatregelen zoals deviezen-, import- en accijnsmaatregelen en valutakoers ontwikkelingen. Wij streven ernaar onze positie als toonaangevend drankenconcern verder te versterken. Het internationale Heineken merk zal daarbij een leidende rol blijven vervullen, maar ook andere merken zullen wij krachtig positioneren in zorgvuldig gekozen markten en

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1989 | | pagina 36