27 Om beter te kunnen inspelen op de marktontwikkelingen is besloten de marketing en verkoop onder te brengen bij een speciaal daartoe opgezette verkooporganisatie, waarover wij het management voeren en waarin Kirin een minderheidsbelang heeft. Van deze nieuwe opzet wordt een positieve invloed op de verkoop verwacht. Het import-segment van de biermarkt in Australië gaf een groei te zien. Heineken kon zijn leidende positie in dit segment handhaven, hoewel de afzet en het marktaandeel onder druk stonden. De export van Heineken bier naar het Verre Oosten gaf een aanzienlijke groei te zien. Dit hangt mede samen met een liberalisering van het handelsbeleid in een aantal landen. Vooral de export naar markten in Indochina ontwikkelde zich gunstig. In Hongkong konden wij onze leidende positie aanzienlijk versterken. In Taiwan gaf zowel de afzet als ons aandeel in het import-segment een sterke groei te zien. Het Midden-Oosten is voor onze merken Heineken en Amstel één van de belangrijkste exportmarkten. In het verslagjaar konden wij onze marktpositie verder versterken, ondanks de concurrentie. In Jordanië kon onze minderheids deelneming General Investment Co. Ltd de afzet van Amstel bier op hetzelfde niveau als in het voorgaande jaar handhaven. Deze onderneming nam in de loop van het jaar Arab Breweries Ltd. in Jordanië over. Brasserie Almaza S.A. in Libanon kon blijven produceren ondanks de oorlogs situatie. De politieke en economische ontwikkelingen hadden echter een negatieve invloed op de afzet. Vooruitzichten De onderneming heeft een lange termijn strategie die gericht is op verdere groei. Dit doel wordt nagestreefd via zowel autonome groei als via het verwerven van deelnemingen. Onze doelstelling daarbij is het handhaven van een gezonde rentabiliteit. Enerzijds om de aandeelhouders een redelijk rendement in het vooruitzicht te kunnen stellen, anderzijds om voldoende middelen beschikbaar te krijgen voor de uitbreidingsinvesteringen. De selectie van projecten zal vooral plaatsvinden op basis van hun verwachte bijdrage aan het resultaat van het concern op lange termijn. Als producent van merkartikelen realiseren wij ons dat het succes van de onderneming in belangrijke mate wordt bepaald door de consumentenvoorkeur. Essentieel is het daarom dat wij merkartikelen van hoge kwaliteit op de markt blijven brengen, waarbij de afzet ondersteund wordt door een professionele marketing-organisatie. Het beleid is gericht op versterking van de positie van onze merken en produkten. Hierbij streven wij in onze markten en marktsegmenten naar een nationale distributie met één of meer merken die een leidende positie innemen. Door aanpassingen in het assortiment wordt actief ingespeeld op de toe nemende segmentatie, die kenmerkend is voor de internationale biermarkt, en die naar onze verwachting nog niet ten einde is. Mede gezien deze trend zal het drankenassortiment verder worden verbreed. De vooruitzichten voor het bierverbruik zijn in het algemeen positief. Mondiaal is er sprake van een toenemende consumptie, terwijl zich tevens een verschuiving voordoet in de richting van kwalitatief hoogwaardige bieren. Heineken beschikt over een goede uitgangspositie om van deze ontwikkelingen te profiteren. Onze merken zijn op een groot aantal markten vertegenwoordigd en nemen daar doorgaans sterke posities in. Daarnaast geven de financiële kracht, de hechte organisatie, de marktgerichtheid en de hoge kwaliteit van onze produkten alle vertrouwen voor de toekomst.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1989 | | pagina 35