25 De verkopen van bier door Brasseries, Limonaderies et Malteries du Zaïre 'Bralima' S.A.R.L. in Zaïre lieten een aanzienlijke daling zien als gevolg van een teruggang van de markt. Het markt aandeel kon echter worden behouden. De afzet van frisdranken lag vrijwel op hetzelfde niveau als in het voorgaande jaar. Dank zij een verbetering van de marges nam het resultaat enigszins toe. De afzet van onze flessenfabriek Bouteillerie de Kinshasa 'Boukin' S.A.R.L. daalde als gevolg van de sterk teruglopende biermarkt. Hierdoor daalde ook het resultaat. Onze activiteiten in dit land werden uitgebreid door de overname tegen het eind van het jaar van de frisdranken onderneming Compagnie Industrielle des Boissons 'C.I.B.' S.A.R.L. In Burundi slaagde Brasseries et Limonaderies du Burundi 'Brarudi' S.A.R.L. erin de afzet nagenoeg te handhaven op het niveau van het voorgaande jaar. De verkopen van Amstel lagen boven het niveau van het voorgaande jaar. De afzet van frisdranken vertoonde een aanzienlijke groei. Het resultaat bleef achter als gevolg van gestegen kosten en de onmogelijkheid tijdig noodzakelijke prijsverhogingen door te voeren. Verkopen bier Afrika Onder toezicht van Heineken gebrouwen (in miljoenen hectoliters) 1985 1986 1987 1988 1989 De bierafzet van Brasseries et Limonaderies du Rwanda 'Bralirwa' S.A.R.L. in Rwanda gaf een lichte stijging te zien. De verkopen van Mützig ontwikkelden zich voorspoedig. De afzet van frisdranken daalde. De resultaten stonden onder druk als gevolg van kostenstijgingen, die niet in de prijzen mochten worden doorberekend. In de Volksrepubliek Kongo gaf de biermarkt een belangrijke daling te zien, mede als gevolg van de economische situatie. Hoewel het marktaandeel van Brasserie de Brazzaville S.A. nagenoeg gelijk bleef, werd een lager resultaat behaald. Op Réunion steeg de afzet van Brasseries de Bourbon S.A. verder. De verkopen van frisdranken ontwikkelden zich opnieuw zeer voorspoedig, mede dank zij de introductie van een kunststof-fles. Het resultaat nam toe. In de hierna volgende landen hebben wij deelnemingen die niet worden geconsolideerd. In Nigeria bleef de afzet van Nigerian Breweries Ltd. stabiel. Halverwege het jaar werd in de brouwerij in Lagos een tweede brouwhuis in gebruik genomen. Er werd speciale aandacht besteed aan het feit dat het lokale merk Star 40 jaar geleden werd geïntroduceerd. Bij Kumasi Brewery Ltd. in Ghana steeg de afzet aanzienlijk. Een volgende fase van de renovatie van de brouwerij werd afgerond, hetgeen een positieve invloed op het produktieproces en op de kwaliteit van de produkten had. In Sierra Leone bleef de technische situatie bij Sierra Leone Brewery Ltd. problematisch. Noodzakelijke aan passingen bleven uit als gevolg van deviezenschaarste. De afzet van bier gaf niettemin een stijging te zien. De technische toestand van de brouwerijen Nova Empresa de Cervejas de Angola 'Nocal' S.A.R.L. en EKA Empresa Angolana de Cervejas S.A.R.L. in Angola baart eveneens zorgen. In een stijgende biermarkt konden niettemin de produktie en afzet aanzienlijk worden vergroot. Ook de verkopen van geïmporteerd Heineken en Amstel bier namen sterk toe. In Kameroen wist International Brasserie S.A. in een licht dalende biermarkt de afzet verder te vergroten. Vooral de stijgende vraag naar Mützig bier speelde hierbij een rol. Nadat in 1988 de capaciteit reeds was vergroot, is in het verslagjaar een volgende uitbreidingsfase in uitvoering genomen. Brasseries du Logone S.A. in Tsjaad kon de afzet verhogen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1989 | | pagina 33