17 Verkopen bier Europa per land Onder toezicht van Heineken gebrouwen (in miljoenen hectoliters) 7,0 Nederland 5,4 Frankrijk 4.8 Spanje 3,6 Italië 2.9 Griekenland 0,6 Ierland 3.3 Overige landen de vertegenwoordiging van een aantal gerenommeerde merken, zoals Bacardi, Jack Daniels, Jagermeister, Jameson, Osborne, Pommery en Tia Maria. De dalende trend van de afgelopen jaren in het gebruik van gedistilleerd in Nederland zette zich voort. Het marktaandeel van Bols Benelux daalde licht, omdat de samenvoeging van de bedrijven tijdelijk een terughoudende marktbenadering tot gevolg had. In het najaar werd een nieuw marketing- en verkoopbeleid gepresenteerd, dat tot doel heeft in een naar verwachting verder dalende markt een aanvaardbaar rendement te behalen. De integratie van de activiteiten van Bols Benelux verloopt volgens schema. Conform een met de vakbonden overeengekomen sociaal plan wordt voor een aantal medewerkers actief gezocht naar mogelijkheden voor herplaatsing, zowel binnen als buiten de onderneming. De produktie is inmiddels geconcentreerd in Nieuw-Vennep en Zoetermeer, terwijl de overige diensten in het kantoor in Zoetermeer zijn ondergebracht. De gerealiseerde en beoogde kosten besparingen zullen voor een deel worden aangewend ter versterking van de posities van de merken van Bols Benelux. Mede hierdoor is vertrouwen in de toekomst gerechtvaardigd. Frankrijk Als gevolg van het uitzonderlijk goede zomerweer gaf de Franse biermarkt een stijging te zien. Vooral de luxe bier merken, alcoholarme bieren en shandy profiteerden hiervan. De onderliggende trend van de laatste jaren, waarbij het verbruik min of meer stabiel is, bleef echter onveranderd. De resultaten van onze werkmaatschappij Frangaise de Brasserie S.A. gaven een verdere verbetering te zien, maar het bereikte niveau is nog onvoldoende. Dit was mede het gevolg van de aan houdende concurrentie van de goedkope biermerken, op grond waarvan wij hogere verkoopkosten maakten ter verdediging van ons marktaandeel. De afzet van Heineken bier groeide aanzienlijk. Buckler werd nu ook in het horeca-segment van de markt geïntroduceerd. De afzet en het marktaandeel ontwikkelden zich positief. De afzet van Panach' shandy gaf een toename te zien. De rationalisatie van de produktie vond goede voortgang. De modernisering van de brouwerijen in Mons-en-Baroeul, Schiltigheim en Marseille verloopt volgens plan. Dientengevolge lagen de investeringen op een hoog niveau; dit zal ook in 1990 nog het geval zijn. Gedurende het gehele jaar werd veel werk verzet om de gevolgen van de sluiting van de brouwerij in Mutzig voor de werknemers zo veel mogelijk te beperken. In het kader van het sociale plan is voor het overgrote deel van de medewerkers thans een bevredigende oplossing gevonden. Helaas was er ondanks onze inspanningen sprake van arbeidsonrust. Onze groothandelsorganisatie France Boissons S.A. profiteerde eveneens van de weersomstandigheden. Bovendien kon zij haar positie verbeteren dank zij de verdere sanering van onrendabele groothandels. Spanje De Spaanse biermarkt vertoonde opnieuw een lichte groei ondanks het minder gunstige weer. Het marktaandeel van El Aguila S.A. kon nagenoeg worden gehandhaafd. De afzet van Heineken en Buckler bleef zich gunstig ontwikkelen, maar de verkopen van Aguila en Adlerbrau bleven achter bij die van het voorgaande jaar. Het assortiment werd uitgebreid door de introductie van Dry 100 en door de import van Guinness Stout. Met de overdracht van de distributie aan derden werd goede voortgang gemaakt; op termijn wordt hierdoor de kosten structuur verbeterd, maar in het verslag jaar leidde de omzetting nog tot hogere kosten. De winstgevendheid van de onderneming stond hierdoor onder druk. In het kader van de verdere stroomlijning

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1989 | | pagina 25