16 In het segment van de alcoholarme bieren heeft ons merk Buckler zich uitstekend ontwikkeld. Het succes van dit merk heeft er mede toe bijgedragen dat bier met een zeer laag alcohol percentage in korte tijd een alom geaccepteerd produkt is geworden. De grote belangstelling voor dit nieuwe produkt had invloed op de afzet van Amstel Light. Bij Heineken Nederland B.V. werden in de tweede helft van het jaar aanpassingen in de werkwijze en de organisatie aangekondigd met als uitgangspunt een concentratie van de aandacht op produktie, marketing en verkoop van bier. Het doel hiervan is grotere flexibiliteit te scheppen en de kostendaling te realiseren, noodzakelijk voor het herstel van onze concurrentie kracht. Begin 1990 werd daartoe aan de sociale partners een gedetailleerd plan voorgelegd met als belangrijkste elementen een afslanking en stroom lijning van de organisatie. Na bekendmaking van dit reorganisatie plan brak gedurende een korte periode arbeidsonrust uit. Binnen enkele dagen werd met de vakorganisaties overeenstemming bereikt over de voorwaarden waaronder de organisatieveranderingen moeten plaatshebben. In de loop van 1990 zullen de voorstellen met zowel vakorganisaties als met de Centrale Ondernemingsraad worden besproken. Met het oog op een verdere versterking van onze marktpositie is een begin gemaakt met een heroverweging van het reclamebeleid, waarbij ruimte wordt gemaakt voor onze nieuwe merken en produkten. Tevens komt hierbij de positionering van de concernmerken Heineken en Amstel aan de orde. De onderhandelingen tussen de overheid en de branche over een herziene reclamecode en een nieuwe gedragscode voor de verkoop van alcoholhoudende dranken hebben in 1989 tot een principe-overeenstemming geleid. Eén van de elementen is dat de reclame voor alcoholhoudende dranken aan striktere regels wordt gebonden. Eind oktober is het voorstel voor de nieuwe 'Wet op de accijns' bij de Tweede Kamer ingediend. Het voorstel zal onder meer een wijziging van het heffingssysteem tot gevolg hebben, waarbij heffing van accijnzen zal plaatsvinden over het eindprodukt. Voor onze onderneming zal de invoering van de nieuwe wetgeving naar verwachting geen financiële gevolgen van betekenis hebben. De nieuwe 'Wet op de accijns' betekent een volgende stap in het proces van de Europese harmonisatie. De afzet van Vrumona B.V. is in het verslagjaar sterk gestegen. De markt groeide, mede als gevolg van de gunstige zomer, terwijl daarnaast alle merken hun marktaandeel konden vergroten. Vooral in het light-segment was opnieuw sprake van een sterke groei. Sourcy versterkte zijn positie in een sterk groeiende markt voor mineraalwater. De toeneming van het marktaandeel van Pepsi-Cola, Seven-Up en Sisi was in belangrijke mate te danken aan de introductie van de hervulbare kunststof retourfles van 1,5 liter. Het licentiegebied voor Seven-Up werd uitgebreid tot geheel Nederland. De naam van de lijn van vruchtesappen, die voorheen onder het merk B3 op de markt werd gebracht, is veranderd in Royal Club 'Fruits de Pays'. De export van Vrumona steeg sterk, onder andere als gevolg van een afvulcontract voor de Griekse markt. Het resultaat gaf een stijging te zien, ondanks hogere reclamebestedingen en een toename van de afschrijvingen als gevolg van uitbreidingsinvesteringen. Bols Benelux B.V., waarin per 1 januari 1989 onze werkmaatschappij Gedistilleerd en Wijngroep Nederland B.V. en Bols Nederland B.V. werden samengevoegd, beschikt over een aantal sterke merken, waaronder Bols, Bokma, Claeryn, Coebergh, Hartevelt, Hoppe en Henkes. Daarnaast heeft de onderneming

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1989 | | pagina 24