10 Personeel onderverdeeld naar regio (in aantallen) 6.837 Nederland 10.727 Overig Europa 985 Westelijk Halfrond 6.464 Afrika 4.114 Azië/Australië/Oceanië verbeteringen en uitbreidingen van de bestaande waterzuiveringsinstallaties doorgevoerd, terwijl voorts een aantal systemen voor anaërobe zuivering van afvalwater werd geëvalueerd voor toepassing in brouwerijen. In 1989 is één van onze toeleveranciers er in samenwerking met Heineken in geslaagd een milieuvriendelijke gele kleurstof te ontwikkelen, die toegepast kan worden in kunststof verpakkingen. Deze nieuwe stof kan dienen als vervanger van cadmium in bierkratten. Verwacht wordt dat de alternatieve kleurstof in het lopende jaar beschikbaar zal komen. Personeel In het verslagjaar bedroeg het gemiddelde aantal medewerkers 29.127 tegen 28.719 in 1988. Voor Nederland waren deze cijfers respectievelijk 6.837 en 6.290. De stijging van het aantal Nederlandse werknemers is vooral veroorzaakt door de overname van Brand en het feit dat het gehele personeelsbestand van Bols Benelux hierin wordt meegeteld. In 1988 werden uitsluitend de medewerkers van Gedistilleerd en Wijngroep Nederland meegerekend. De onderneming kenmerkt zich in belangrijke mate door een decentrale organisatie-structuur. De uitvoering van onder meer het personeelsbeleid wordt daarin zo veel mogelijk gedelegeerd aan de landenorganisaties, uiteraard met inachtneming van de uitgangspunten van het concernbeleid. In 1989 werden de lopende reorgani saties in enkele landen voortgezet, terwijl daarnaast in Nederland aanpassingen in werkwijze en organisatie werden aangekondigd. Deze aanpassingen en de steeds wisselende omgevingsfactoren doen een groot beroep op de veranderingsbereidheid van de medewerkers en stellen in het bijzonder aan het management hoge eisen. In het verslagjaar gingen wij voort met de eerder systematisch opgezette jaarlijkse 'management reviews', die een belangrijk element vormen in de loopbaanontwikkeling van de medewerkers. Bij de verdere internationalisering van de onderneming spelen interne en externe opleidingsprogramma's een belangrijke rol. In aanvulling op de reeds bestaande algemene en technische opleidingen voor managers werd in het verslagjaar veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van internationale opleidingsprogramma's op het gebied van marketing. In 1989 werd het 'International Programme for Young Managers' geïntroduceerd. Dit uitwisselings programma heeft tot doel het potentieel van internationaal opgeleide managers voor onze onderneming te vergroten. Wij spreken op deze plaats graag onze dank uit voor de wijze waarop onze medewerkers in de gehele wereld zich ook in het afgelopen jaar voor de belangen van de onderneming hebben ingezet. Financiële gang van zaken Netto omzet De netto omzet steeg van 7.291 miljoen in 1988 naar 7.820 miljoen in 1989, hetgeen een toename van 529 miljoen 7,3%) betekent. Het hogere volume van de verkopen, mede dank zij het goede en langdurige zomerweer in enkele delen van Europa, droeg in belangrijke mate bij tot de toe genomen netto omzet. De export gaf eveneens een toename te zien. Het positieve effect op de opbrengsten van betere verkoopprijzen was aanzienlijk en compenseerde ruimschoots de nade lige gevolgen van gewijzigde wisselkoer sen, gehanteerd bij de omrekening van opbrengsten en kosten van buitenlandse geconsolideerde deelnemingen naar guldens. Gunstige verschuivingen in het

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1989 | | pagina 18