Verslag van de Raad van Bestuur 8 In het verslagjaar is de heer A.H. Heineken afgetreden als lid en voorzitter van de Raad van Bestuur. Ter gelegenheid daarvan werd hij benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau; tevens ontving hij een eredoctoraat in de rechten van de Universiteit van Rochester (NY) in de Verenigde Staten. Voor de onderneming was het vertrek van de heer Heineken aanleiding om aan de internationale management school Insead te Fontainebleau, Frankrijk, een leerstoel in te stellen onder de naam Alfred H. Heineken Chair in Marketing. 1989 in het kort Heineken N.V. heeft een goed jaar achter de rug. De netto omzet vertoonde in 1989 opnieuw een stijging, terwijl ook de netto winst een duidelijke toename te zien gaf. Deze gang van zaken was voornamelijk te danken aan het fraaie zomerweer in een aantal Europese landen en aan gestegen exporten. De netto omzet steeg van 7.291 miljoen in 1988 naar 7.820 miljoen. Behalve de hogere verkopen droegen betere verkoopprijzen hiertoe bij. De kosten stegen met 495 miljoen tot 7.248 miljoen. Naast de stijging van de kosten als gevolg van de gestegen afzet werd dit veroorzaakt door hogere inkoop prijzen, de door concurrentie toegenomen verkoopkosten en kosten van her structurering. De netto winst nam toe met 11,9% van 291 miljoen in 1988 naar 325 miljoen. De invloed op het netto resultaat van de gewijzigde omvang van de geconsolideerde bedrijven en van wijzigingen in valuta bij omrekening van lokale resultatenrekeningen in guldens was gering. Geografische verdeling van verkopen van onder toezicht van Heineken gebrouwen bier: (x 1.000 hectoliter) 1989 1988 stijging in Europa 27.651 26 493 4,4 Westelijk Halfrond 11.625 10.356 12,3 Afrika 7.562 7.680 - 1,5 Azië/Australië/Oceanië 2.678 2.487 7,7 49.516 47.016 5,3 Op de wereldbiermarkt behielden wij onze derde plaats; voorts was Heineken ook in 1989 de meest internationaal georiënteerde brouwerij-onderneming. In Europa handhaafden wij onze leidende positie. De biermarkt wordt beïnvloed door een aantal uiteenlopende maatschappelijke ontwikkelingen, zoals een toenemende individualisering bij de consument, een grotere pluriformiteit van de samenleving en bezinning op alcoholgebruik. Eén van de gevolgen hiervan is een toenemende marktsegmentering, die tot uitdrukking komt in een grotere belangstelling voor produkten als alcoholarme- en light-bieren en andere bierspecialiteiten. Kenmerkend hierbij is dat veel van deze produkten een kortere levenscyclus kennen dan de meer traditionele bieren. Hoewel er wereldwijd gezien nog steeds sprake is van een stijging van het bierverbruik, doen zich in een aantal markten verzadigingsverschijnselen voor, met name in enkele Europese landen en in de Verenigde Staten. Als gevolg hiervan neemt de concurrentie in deze gebieden in hevigheid toe. Teneinde onze sterke positie ook in de toekomst te kunnen behouden, zullen wij de onderneming voortdurend dienen aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Belangrijke elementen hierbij zijn reorganisaties in de verschillende landenorganisaties en optimalisatie van het produkten- en merkenassortiment. In de afgelopen jaren werden belangrijke herstructureringen ter hand genomen in Frankrijk, Spanje en Italië, waarmee in 1989 verdere voortgang werd gemaakt. In Nederland is in het verslagjaar een aanpassing van de organisatie aangekondigd, die tot doel heeft een grotere flexibiliteit te bereiken en een lager kostenniveau te realiseren. Wij verwachten hierdoor beter te kunnen reageren op de snelle veranderingen in de markt. Ook de aanpassing van het produkten- assortiment heeft onze onverminderde

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1989 | | pagina 16