Verkopen bier Westelijk Halfrond Onder toezicht van Heineken gebrouwen (in miljoenen hectoliters) 3,6 3,8 4,0 4,2 5,5 -r 1980 1981 1982 1983 1984 Westelijk Halfrond Het zwaartepunt van de activiteiten op het Westelijk Halfrond ligt bij de export vanuit Nederland naar de Verenigde Staten, Canada en het Caraïbisch Gebied. De onderneming heeft een eigen brouwerij in Canada en voorts deelnemingen in brouwerijen in Trinidad, Marti nique, St. Lucia, Nederlandse Antillen, Jamaica, Suri name, Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay. In sommige van deze bedrijven worden ook frisdranken geproduceerd. Noord-Amerika De totale biermarkt in de Verenigde Staten steeg niet, doch het importsegment toonde een voortgaande groei. De afzet van Heineken bier ontwikkelde zich bevredigend, mede ten gevolge van intensivering van reclame-inspan ningen en activiteiten in de promotionele sfeer. De snelle afzetgroei van het laag-calorische Amstel Light bier zette zich ook in 1984 voort, Amstel Light heeft zich inmiddels geschaard onder de grootste tien importbieren. De grote vraag naar Amstel Light vloeit voort uit de unieke eigenschappen van dit produkt, ondersteund door een effectieve marktbewerking. Wij vertrouwen erop dat dit merk zich de komende jaren gunstig zal blijven ontwikke len. Met het van onze brouwerij in Canada afkomstige Grizzly bier werd in het eerste jaar een afzet behaald van 1 miljoen dozen. Deze zeer succesvolle introductie, alsmede de voortgaande groei van Heineken en Amstel Light, is in belangrijke mate te danken aan de Van Munching organi satie. die met groot succes de verkoop- en distributietaken vervult. In Canada is de gang van zaken duidelijk verbeterd De in Amstel Brewery Canada Ltd. en in de marktbewerking gedane investeringen beginnen vruchten af te werpen. Het omzetvolume steeg aanzienlijk door de introductie van Grizzly in de Verenigde Staten, terwijl dit merk in de loop van het jaar ook in Canada op de markt werd gebracht. Het premium-segment waarin ons Amstel bier destijds geïntroduceerd werd, is in Canada bescheiden van omvang en groeit niet. Hierdoor bleef de afzet van Amstel bier in Ontario vrijwel gelijk. De import van Heineken bier bleef achter bij het voorgaande jaar als gevolg van de sterk verhevigde concurrentie, met name door andere lokaal geïntroduceerde produkten. Caraïbisch Gebied De afzet in een deel van deze regio staat onder druk ten gevolge van achterblijvend toerisme, zwakke lokale eco nomieën en een grotere concurrentie vanuit andere pro- duktiegebieden. Deze factoren hadden ook een ongunsti ge invloed op de gang van zaken bij de brouwerijen in dit gebied, waarin Heineken deelneemt. Onze export naar deze regio is echter toegenomen, met name door de positieve ontwikkelingen in Puerto Rico. Op Trinidad had National Brewing Company Ltd. een moeilijk jaar als gevolg van de economische recessie en de toegenomen concurrentie. Op Martinique behield Brasserie Lorraine S.A. haar markt aandelen voor bier en frisdranken. In de loop van het jaar werden met succes enkele nieuwe produkten op de frisdrankenmarkt geïntroduceerd. De verkopen van geïmporteerd Heineken bier namen opnieuw toe. De verkopen van Windward Leeward Brewery op St. Lucia handhaafden zich redelijk, ondanks het feit dat de export naar de omliggende eilanden te lijden had van toenemende concurrentie en groeiend protectionisme. Op Haïti werd een belang verworven van 10,5% in Brasserie Nationale d'Haïti S.A. De afzet van bier en malta ontwikkelde zich gunstig. De teruglopende economie van de Nederlandse Antillen werktedoor in de verkopen van de Antilliaanse Brouwerij NV. Het marktaandeel voor Amstel bier werd gehandhaafd. De 26

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1984 | | pagina 32