Het Heineken Concern is in het verslagjaar geconfronteerd met de mogelijkheid, dat de handelspolitiek van de Gemeenschap en die van derde landen negatieve gevol gen zou kunnen hebben. Van beide kanten is er voortdu rend sprake van protectionistische maatregelen en techni sche handelsbelemmeringen. Voorzover dit betrekking heeft op de relatie tussen de Europese Gemeenschap en de Verenigde Staten zijn hier mede onze belangen in het bijzonder gemoeid. Het is daarom van wezenlijk belang dat maatregelen en tegen maatregelen niet leiden tot discriminatie van produkten van internationaal georiënteerde bedrijven als het onze en afkomstig uit een land dat vrijhandel steeds hoog in het vaandel heeft geschreven. Kortstondige voordelen van beschermende maatregelen zullen op langere termijn steeds teniet worden gedaan door de nadelen van weder kerige handelsbeperkingen op grote schaal. Met betrekking tot de exploitatie en in de handel brengen van natuurlijk mineraalwater zijn de lidstaten thans doende de betreffende Europese richtlijn in hun nationale wetge ving te verwerken. In verband met onze betrokkenheid bij de Belgische wetgeving terzake heeft Vrumona BV bij de Europese Commissie een klacht ingediend tegen de wijze waarop België zich voorstelt de bepalingen van deze richtlijn in te voeren. De Commissie heeft deze klacht ontvankelijk verklaard. Nederland De ontwikkeling op de Nederlandse biermarkt werd danig verstoord door de forse accijnsverhoging die in het begin van het jaar door de overheid werd ingevoerd. De aankon diging van deze verhoging leidde eind 1981 tot een sterke stijging van de verkopen. Dit inladingseffect was duidelijk merkbaar in de landelijke afzetontwikkeling gedurende de eerste maanden van 1982. Bovendien steeg mede door de accijnsverhoging ook de vraag naar goedkopere merken relatief sterker dan de vraag naar onze merken. Voor de bedrijfstak als geheel, waarin Heineken een voor aanstaande plaats inneemt, betekende de accijnsverho ging dan ook een druk op de werkgelegenheid. De beschikbaar gekomen hoeveelheid bier per hoofd van de bevolking in 1982 bedroeg 82,0 liter tegen 89,6 liter in 1981. Door het voornoemde inladingseffect zegt vergelij king van deze cijfers ditmaal weinig over de trend in het bierverbruik op consumentenniveau. Tegenover een lichte daling van ons aandeel in de thuis- verbruikmarkt stond een gelijkblijvend aandeel in de horeca- sector. Gestart werd met de plaatsing van kelderbierinstal- laties - speciaal ontworpen biertanks - bij grote afnemers, hetgeen onze positie in deze markt ten goede kwam. De overheid heeft in 1982 geen toestemming gegeven om de hogere loonkosten door te berekenen, hetgeen op langere termijn wellicht een druk op de werkgelegenheid kan geven. De overneming van de lokaal georiënteerde Brouwerij De Ridder te Maastricht heeft de positie van Heineken in Limburg versterkt. De zeer fraaie zomer ten spijt is de consumptie van fris dranken teruggelopen. Dit heeft in deze toch al weinig rendabele bedrijfstak de prijsconcurrentie nog aange scherpt. Mede als gevolg van de accijnsverhoging voor frisdranken is de werkgelegenheid in deze bedrijfstak sterker onder druk komen te staan. De verschuiving in de vraag ten gunste van bronwaters en vruchtesappen heeft zich voortgezet ten koste van de marktsegmenten cola, lemon lime en tonic. Ook de afzet van de door ons in licentie geproduceerde merken Pepsi- Cola en Seven-Up en van ons eigen merk Royal Club is hierdoor achtergebleven bij 1981. Ons merk Sourcy, dat in de horecamarkt wordt gevoerd, heeft geprofiteerd van de toegenomen vraag naar bron water en bronwater met smaken. De introducties van een aantal nieuwe produkten zijn grotendeels succesvol verlo pen. Veel aandacht werd besteed aan de export van frisdranken. Dankzij gerichte activiteiten wisten wij ons aandeel in het exportsegment te vergroten. De markt voor gedistilleerd heeft zich verbeterd ten opzich te van het voorgaande jaar, dat onder invloed stond van de accijnsverhoging per 1 januari 1981. Bij een bescheiden verbetering van de bruto winstmarge per eenheid liep ons marktaandeel terug. Oorzaak hiervan is de toegenomen verkoop van goedkoop gedistilleerd, dat met uiterst lage marges aan de consument wordt aangeboden. De belangstelling voor de door ons in voorgaande jaren geïntroduceerde likeuren Paradisi en Evita alsmede de gin-lemon cocktail Lime Light, beweegt zich in stijgende lijn. De afzet van produkten van onze Engelse werkmaatschap pij Duncan, Gilbey Matheson International (Glenmark whisky, Duncan's London Dry Gin, Krimskaya Vodka en Ron d'Oro Rum) in de Nederlandse horecamarkt, gaf enige stijging te zien. De verkopen van op fles geïmporteerde wijnen zijn voor spoedig verlopen. De positie van onze wijnhandel Reuchlin is hierdoor opnieuw versterkt. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik van de Industrie voor Alcoholhoudende Dranken (STIVA). die mede door de gezamenlijke brouwerijen is opgericht, heeft een onder zoek naar drankgebruik onder de jeugd afgerond en zal de resultaten hiervan gebruiken voor het opstellen van een 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1982 | | pagina 26