I '1 Verkopen bier Midden en Verre Oosten Onder toezicht van Heineken gebrouwen (in miljoenen hectoliters) 1,7 1,6 1,8 2,- 2,2 5 m-'-m M m -M 1 1 1974/75 1975/76 1976/77 1977/78 1979 Op een aantal overige markten in dit werelddeel onder vinden wij de gevolgen van toenemende concurrentie en verhoogde invoerrechten. Desondanks kan hier van een redelijk gestegen marktaandeel worden gesproken. Midden en Verre Oosten Ondanks de verscherping van de houding ten aanzien van het gebruik van alcohol in het Midden Oosten kon den wij onze marktpositie in de meeste gebieden aldaar toch handhaven. Wellicht bieden deze markten in de naaste toekomst interessante mogelijkheden voor moutdranken. De verkopen en bedrijfsresultaten in Indonesië ver toonden in locale valuta een niet onaanzienlijke stijging, omgerekend in guldens was er echter sprake van een lichte daling. Ter versterking van onze positie op Suma tra werd een meerderheidsbelang verworven in een te Medan gevestigde brouwerij. Onze afzet in Singapore gaf enige groei te zien; de resultaten waren alleszins bevredigend. In Maleisië nam de verkoop zodanig toe, dat de grens van de produktie- capaciteit werd bereikt. In Papua Nieuw-Guinea kon het marktaandeel worden gehandhaafd. In Nieuw-Zeeland was de gang van zaken onbevredi gend. Door een teruggang van de totale biermarkt nam de concurrentie toe. De resultaten van de brouwerij op Nieuw-Caledonië waren gunstig. Na de stabilisatie van vorig jaar steeg op Tahiti wederom de afzet van ons bier. Vooruitzichten In de jaren zeventig is de vraag naar onze produkten in binnen- en buitenland voortdurend gestegen. Onze biermerken nemen in vele markten een vooraanstaande positie in, getuige ook het feit dat in de afgelopen tien jaar het onder toezicht van Heineken gebrouwen volu me bier ruimschoots verdubbelde. In dezelfde periode hebben ook de groepen Frisdranken en Gedistilleerd en Wijn een aanzienlijke groei doorgemaakt, waarbij zij een essentieel onderdeel van de activiteiten in Neder t zijn geworden. De doelbewust nagestreefde internationalisatie heeft aan deze voorspoedige gang van zaken belangrijk bij gedragen. Een bijzonder element in de geografische uitbouw vormt de basisverbreding in Europa, met name in Frankrijk, Italië en Griekenland. Een ander sprekend voorbeeld van de internationalisa tie is de plaats die wij hebben veroverd in de Verenigde Staten, waardoor deze markt tot een van de steunpila ren van onze onderneming is uitgegroeid. Daarnaast hebben wij de afgelopen tien jaar in vele andere gebie den onze positie versterkt door het uitbouwen van ex portactiviteiten, verkrijging van deelnemingen of door het verlenen van licenties. Deze expansie is gepaard gegaan met een zodanige winstontwikkeling dat vol doende reserveringen konden plaatsvinden om het eigen vermogen op peil te houden. Dit had tot gevolg dat de financiële basis van het concern gezond is ge bleven. Daarmede is een stevig fundament gelegd voor de continuïteit van onze onderneming. Voortbouwend op hetgeen in het verleden is ber zijn wij ten aanzien van de komende jaren positief stemd en zien wij voldoende mogelijkheden voor ver dere uitbouw van onze werkzaamheden. Van wezenlijk belang is daarbij dat wij de nieuwste ontwikkelingen op technisch en technologisch gebied op de voet blijven volgen. Ook gaan wij voort met het commercieel slag vaardig reageren op zich wijzigende marktomstandig heden. Wij beschikken hiertoe over deskundige en toe gewijde medewerkers. De mate waarin de afzetgroei doorwerkt in de resultaten blijft, zoals wij in ons vorige jaarverslag signaleerden, behalve van de interne kostenbeheersing sterk afhan kelijk van factoren waarop wij geen of slechts beperkte invloed hebben. Wij menen evenwel door het internationale karakter van onze activiteiten negatieve invloeden door positieve 26

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1978 | | pagina 28