vankelijk een geringere groei dan in de vorige verslag periode. De zeer vroegtijdige aankondiging van een accijnsver hoging per 1 januari 1980 was er mede oorzaak van dat een prijsregeling binnen de branche, welke men reeds enige tijd voorbereidde, niet meer tot stand kon komen. De onrust die daardoor in de markt is ontstaan deed ons besluiten, in navolging van de concurrentie, de prijzen tijdelijk eveneens te verlagen. Als gevolg hiervan is ons marktaandeel toegenomen. Naast de door ons ontwikkelde likeur Paradisi werd onder meer aan het gedistilleerd assortiment toege voegd de Hennekens Els La Vera Kruidenbitter, die zich vooral in het zuiden van Nederland in een grote be kendheid mag verheugen. De wijnverkopen ontwikkelden zich goed. Ons thans nog bescheiden marktaandeel nam toe. De totale bierverkoop in Frankrijk lag op hetzelfde ni veau als in het vorige jaar. Het volume van de verkopen van het merk Heineken steeg zeer aanzienlijk, terwijl ook dat van Mützig en Old Lager toenam. De afzet van Ancre vertoonde daaren tegen, overeenkomstig de verwachtingen, een verdere daling. Onze totale verkopen bleven ongeveer gelijk. Het eerder vermelde bier met een laag caloriegehalte is op de Franse markt gunstig ontvangen. De brouwindustrie is sinds augustus 1978 vrij haar prij zen binnen bepaalde normen zelfstandig vast te stellen. De marktsituatie stond ons echter niet toe onze prijzen zodanig te verhogen als met het oog op de rentabiliteit gewenst zou zijn geweest. Een herstructureringspro gramma, dat reeds enige tijd in uitvoering is, beoogt een verdere verbetering van de efficiency en een verlaging van de kosten. In Italië trad in 1978/1979 een verbetering in de alge mene economische situatie op. Eind vorig jaar nam de inflatie echter weer toe. De werkloosheid, met name in het zuiden, is tot een grote hoogte gestegen. De onze kerheid, die het ondernemen in Italië kenmerkt, blijft nog voortduren. Op de biermarkt viel een gunstige ontwikkeling waar te nemen, waartoe ook het zeer goede zomerseizoen van 1979 heeft bijgedragen. Vooral in de thuisverbruikmarkt is de afzet van de merken Heineken en Dreher belang rijk gestegen. Dankzij de hogere afzet en de prijsverhogingen die konden worden doorgevoerd, overtrof de verbetering van de rentabiliteit enigszins onze verwachtingen. De noodzakelijke capaciteitsuitbreiding in Griekenland, waarvan wij in ons vorige verslag melding maakten, is in het afgelopen jaar in uitvoering genomen. Het reeds voltooide gedeelte heeft ons in staat gesteld het markt aandeel dat verloren ging geheel terug te winnen bij een nog steeds groeiende totale biermarkt. Onze verkopen zijn voor het eerst boven 1.000.000 hl. gekomen. Aan deze gunstige ontwikkeling heeft de in troductie van blikbier in juni 1979 bijgedragen. Wij worden ook in Griekenland geconfronteerd met een hoog inflatiepercentage. De prijsverhoging, waarvoor toestemming werd gegeven, hield hiermede echter geen gelijke tred. Het bedrijfsresultaat lag dan ook op hetzelfde niveau als vorig jaar. De verkoop van Heineken bier in Groot-Brittannië - door Whitbread Co. Ltd. in licentie geproduceerd in hun brouwerijen in Luton, Samlesbury en Magor- steeg wederom. Het brouwen van Heineken in deze laatste vestiging heeft eind 1979 een aanvang geno men. In de Britse markt voor 'lager beer' neemt de con currentie toe door een steeds grotere verscheidenheid van typen en merken. Na een succesvolle intro'ductie in Ierland begin 19/8 kon de positie van het merk Heineken worden versterkt. Verdere groeimogelijkheden zijn aanwezig. Tengevolge van de economische recessie en de ver kooprestricties in Noorwegen steeg de afzet van Heine ken in het verslagjaar niet. Het marktaandeel kon zich nagenoeg handhaven. Onze nog geringe verkopen op de Spaanse markt zijn vrij sterk gestegen als gevolg van een liberaler im- portbeleid. In de Bondsrepubliek Duitsland werd begin 1979 Bok- ma oude genever op de markt gebracht. In België verkopen wij naast onze bieren en Jager meister nu eveneens Bokma oude genever via onze eigen verkooporganisatie. Westelijk Halfrond De totale biermarkt in de Verenigde Staten is in 1979 met ongeveer 3% gegroeid. Binnen deze markt valt een duidelijke verschuiving te constateren ten gunste van superpremium produkten, zowel locaal gebrouwen als geïmporteerd. Hierbij is met name bij de importbieren sprake van een zeer krachtige ontwikkeling. Het stemt tot voldoening dat Heineken zijn positie op de Ameri kaanse markt opnieuw kon verstevigen, ondanks een toeneming van het aantal concurrerende importmerken. Dit resultaat is vooral het gevolg van de constante en hoge kwaliteit van het produkt alsmede van de inspan ningen van onszelf en van onze agent Van Munching Co. Inc. De afzet van Heineken bier in de Verenigde Staten be droeg in 1979 ruim 2,2 miljoen hectoliter. Mede door een uitstekend 'image' blijft Heineken het 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1978 | | pagina 26