Verkopen bier Nederland Verkopen bier Overig Europa (in miljoenen hectoliters) 5,9 6,6 6,6 6,8 6,9 1974/75 1975/76 1976/77 1977/78 1979 Regionale gang van zaken Europa De groei van de Nederlandse biermarkt vertoonde in het afgelopen jaar een duidelijke stagnatie. Het bierver- bruik in Nederland bedroeg 84,9 liter per hoofd van de bevolking, gelijk aan het vorige verslagjaar. Zoals wij reeds meermalen naar voren brachten, is in ons land nog slechts een beperkte toename van de biercon sumptie te verwachten. Wij konden ondanks toene mende concurrentie ons marktaandeel handhaven. In het afgelopen jaar waren wij wederom genoodzaakt extra aandacht te besteden aan de beheersing van kostenontwikkelingen binnen onze onderneming. Het verder verhogen van de efficiency en de flexibiliteit van de organisatie moet tot kostenvermindering leiden. In dit kader past ook een grotere slagvaardigheid in de bewerking van de markt. Hiertoe werden inmiddels maatregelen genomen, die vooral ten aanzien van de levensmiddelenhandel effect beginnen te sorteren. Op de Nederlandse markt valt duidelijk waar te nemen dat de consument steeds meer kwaliteitsbewust wordt en zorgvuldiger overweegt hoe het beschikbare inko men te besteden. Wij zijn ervan overtuigd dat de con stant hoge kwaliteit van onze produkten en de wijze waarop de markt door ons wordt bewerkt bij deze ont wikkeling aansluiten. In dit verband vermelden wij dat na het instellen van een regionale horeca-verkooporganisatie in Limburg ook in andere delen van het land ons horeca-verkoopap.paraat op regionale leest zal worden geschoeid. Wij menen dat aldus op de beste wijze de relatie met groothandel en Onder toezicht van Heineken gebrouwen (in miljoenen hectoliters) 5,5 6,2 6,1 6,6 7,1 horeca-ondernemer kan worden onderhouden en be vorderd, aangezien dan immers meer aandacht kan worden geschonken aan de onderling soms sterk ver schillende locale omstandigheden. De Nederlandse frisdrankenmarkt gaf in het afgelopen boekjaar geen belangrijke wijzigingen te zien. Nog steeds verheugen de vruchtensappen en mineraalwa ters zich in een stijgende belangstelling alhoewel er van een onstuimige groei geen sprake meer is. De verkoop van vruchtenlimonades neemt verder af, terwijl de markt voor coladranken nog steeds groeit. Onze positie in deze deelmarkt konden wij met het merk Pepsi-Cola verder versterken. De verkoop op de lemon-limemarkt, waarop onze on derneming het merk Seven-Up voert, vertoont een stagnatie. Aanvankelijk deed zich ook in dit verslagjaar een prij zenslag voor. Deze is nu echter afgenomen mede als gevolg van een door enkele grote frisdrankenindus trieën overeengekomen marktregeling, welke binnen de door de wet geboden mogelijkheden is tot stand gekomen. Het vorig jaar door ons op de markt gebrachte mine raalwater PUR vindt in de horecamarkt steeds meer in gang. Introductie van dit produkt ook op de levensmid delenmarkt is in voorbereiding. Het marktaandeel van de frisdrankengroep is wederom verbeterd. De activiteiten van onze gedistilleerdbedrijven in Rot terdam en Schiedam zijn overgebracht naar de nieuwe vestiging te Zoetermeer. De markt voor Nederlands gedistilleerd vertoonde aan- 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1978 | | pagina 25