Immers, de prijsverhogingen die werden toegestaan waren volstrekt onvoldoen de om de gestegen bedrijfskosten op te vangen. De resultaten van Alsacienne de Brasserie S.A. (Albra) waren in het licht van het hierboven gesignaleerde niet onbevredigend. Hoewel nog verlies werd ge leden, zijn zij duidelijk beter dan vorig jaar, voornamelijk als gevolg van de ver snelde uitvoering van het herstructureringsplan, dat een verdere rationalisatie op administratief, organisatorisch, commercieel en produktie-technisch gebied ten doel heeft. De resultaten van de nieuwe marktbenadering met Mützig, het belangrijkste merk van de groep, hebben de verwachtingen overtroffen. Ook de verkoop van Ancre, het tweede merk, is beduidend gestegen. Albra kon hierdoor haar marktpositie in het verslagjaar versterken. De distributie van Heineken bier in Frankrijk geschiedt thans door de commer ciële organisatie van Albra. De verkoop stemt tot tevredenheid. De brouwindustrie in Italië verkeerde gedurende het verslagjaar in een zorgwek kende situatie. De overcapaciteit van de brouwerijen leidde tot felle prijsconcur rentie. Hierdoor was doorberekening van de extreem hoge kostenstijgingen, welke mede een gevolg waren van de accijnsverhoging, slechts in beperkte mate mogelijk. De marges kwamen dientengevolge onder zware druk te staan. De brouwerijgroep Dreher slaagde er weliswaar in het marktaandeel nagenoeg te behouden, doch kon niet voorkomen dat ook dit jaar een belangrijk verlies werd geleden. Hoewel de reorganisatie, die het vorige jaar ter hand werd geno men, positief heeft gewerkt, wordt het effect daarvan grotendeels teniet gedaan door de hierboven geschetste omstandigheden. Sinds mei 1976 wordt Heineken flessenbier, dat voordien werd geïmporteerd, door Dreher gebrouwen en op de markt gebracht. Dit zal duidelijk bijdragen tot een verbetering van de positie van Dreher. Verkopen bier Europa In Griekenland is de vraag naar bier gestegen, doch minder spectaculair dan in het verleden het geval is geweest. Athenian Brewery S.A. wist met Amstel, het meest verkochte bier in Grieken land, haar marktaandeel verder te vergroten. Dat aan de vraag geheel kon worden voldaan was te danken aan het feit dat de nieuwe brouwerij bij Thessaloniki overeenkomstig onze verwachtingen heeft geproduceerd. De financiële resultaten werden gedrukt door de beperkte mogelijkheid tot doorberekening van de kostenstijgingen. De afzet van het door Whitbread Co. Ltd. in Groot-Brittannië gebrouwen en verkochte Heineken bier vertoonde ook in het afgelopen jaar een sterke toename. Was het aandeel van de 'lager beer' merken op de Britse biermarkt enige jaren geleden nog circa 10%, thans is dit gestegen tot boven 20%. Dankzij de inspanning van Whitbread verwierf het Heineken-merk de leidende positie in de Engelse 'lager' markt. Naar verwachting zijn hier nog grote mogelijk heden voor verdere expansie. De verkopen van locaal door Falken Bryggeri AB in Zweden gebrouwen Heine ken bier stonden in het afgelopen jaar onder druk. Verscherpte concurrentie ver oorzaakte een teruggang van het marktaandeel. De afzet van Heineken bier in Noorwegen, dat aldaar sedert 1975 wordt ge brouwen door Arendals Bryggeri A/S te Arendal, overtrof onze prognose. In maart van dit jaar werd voorts een overeenkomst gesloten met Hansa Bryg geri A/S in Bergen, op grond waarvan ook dit bedrijf Heineken bier brouwt. Het laat zich aanzien dat de positie van ons merk in Noorwegen hierdoor verder kan worden verstevigd. 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1975 | | pagina 28