Opgemerkt kan worden dat bij het verlenen van ontwikkelingshulp de Neder
landse overheid aanzienlijk minder zorg lijkt te besteden aan de belangen van de
Nederlandse industrie dan bijvoorbeeld de Franse of Duitse overheden aan de
belangen van de industrieën van hun landen.
Constructief overleg tussen overheid en bedrijfsleven op dit terrein ware ten
zeerste gewenst.
Ten aanzien van onze poging om te komen tot overname van N.V. Koninklijke
Distilleerderijen Erven Lucas Bols willen wij vooropstellen dat in onze beoor
deling de internationale positie van het Bols-merk en de buitenlandse deelne
mingen van Bols een overheersende rol speelden.
Uit het feit dat wij bereid waren hier een zeer belangrijke investering te doen
voor het verwerven van een Nederlands bedrijf blijkt duidelijk dat wij op termijn
vertrouwen hebben in een herstel van het ondernemingsklimaat in ons land.
Wanneer wij ons vertrouwen aldus formuleren baseren wij dit voor een belang
rijk deel op de traditioneel gezonde Nederlandse mentaliteit en werksfeer, die
niet alleen bij Heineken, doch in het algemeen in Nederland goed zijn te noemen.
De klachten van ondernemingszijde over het ondernemingsklimaat in Nederland
worden naar ons oordeel voor een niet gering deel veroorzaakt door het dikwijls
op te korte termijn gerichte compromisbeleid van de overheid.
Duidelijke voorbeelden hiervan zijn het wetsontwerp op de Vermogensaanwas-
deling en de voorgestelde wijziging van de Wet op de Ondernemingsraden.
De aankondiging van de VAD heeft reeds nu geleid tot terughoudendheid van
buitenlandse investeerders. Bovendien volgde een groot aanbod van Nederlandse
aandelen uit binnen- en buitenland, hetgeen het beursklimaat, onder meer voor
de aandelen van onze vennootschap, in negatieve zin heeft beïnvloed.
Indien de VAD zou worden ingevoerd, zou dit tot gevolg hebben dat Neder
landse industrieën in toenemende mate hun investeringen buiten Nederland
zullen moeten doen plaatsvinden, teneinde het zo noodzakelijke vertrouwen van
de internationale, doch ook van de Nederlandse kapitaalverschaffers te behou
den.
De onrust, die van de aankondiging van de VAD het gevolg is, hangt samen met
het feit dat de daarin vervatte aantasting van het eigendomsrecht knaagt aan
een van de belangrijkste pijlers van onze maatschappijvorm.
De voorgestelde wijziging van de Wet op de Ondernemingsraden op een tijdstip
dat de bestaande wet nog nauwelijks zijn werking in de praktijk heeft kunnen
bewijzen, is onjuist, temeer daar dit wetsvoorstel de kiemen in zich draagt van
het afsplitsen van het werknemerselement. In plaats van een verdere integratie
van de factoren waaruit een onderneming is opgebouwd, zou dit leiden tot
polarisatie, als gevolg waarvan snel kan worden afgebroken hetgeen gezamen
lijk werd opgebouwd.
Het zo noodzakelijke overleg wordt alsdan sterk bemoeilijkt, waardoor, mede
door een veelheid van tijdrovende beroepsprocedures, de besluitvaardigheid van
de onderneming ernstig in gevaar kan komen.
De Nederlandse samenleving zou er meer bij gebaat zijn, indien overheid, werk
gevers en vakbonden erin zouden slagen de problemen rondom werkgelegen
heid en inflatie samen tot een oplossing te brengen.
Maatschappelijke ontwikkelingen en de economische realiteit zullen, zeker in
een land dat zo sterk afhankelijk is van het buitenland, beter op elkaar moeten
worden afgestemd.
Reeds thans zijn talloze Nederlandse ondernemingen niet meer in staat een aan
vaardbaar rendement op het eigen vermogen te verdienen.
Tenslotte moet ook melding worden gemaakt van de Nota Collectieve Voorzie
ningen en Werkgelegenheid en de Nota Selectieve Groei, welke onder meer ten
13