Opgemerkt kan worden dat bij het verlenen van ontwikkelingshulp de Neder landse overheid aanzienlijk minder zorg lijkt te besteden aan de belangen van de Nederlandse industrie dan bijvoorbeeld de Franse of Duitse overheden aan de belangen van de industrieën van hun landen. Constructief overleg tussen overheid en bedrijfsleven op dit terrein ware ten zeerste gewenst. Ten aanzien van onze poging om te komen tot overname van N.V. Koninklijke Distilleerderijen Erven Lucas Bols willen wij vooropstellen dat in onze beoor deling de internationale positie van het Bols-merk en de buitenlandse deelne mingen van Bols een overheersende rol speelden. Uit het feit dat wij bereid waren hier een zeer belangrijke investering te doen voor het verwerven van een Nederlands bedrijf blijkt duidelijk dat wij op termijn vertrouwen hebben in een herstel van het ondernemingsklimaat in ons land. Wanneer wij ons vertrouwen aldus formuleren baseren wij dit voor een belang rijk deel op de traditioneel gezonde Nederlandse mentaliteit en werksfeer, die niet alleen bij Heineken, doch in het algemeen in Nederland goed zijn te noemen. De klachten van ondernemingszijde over het ondernemingsklimaat in Nederland worden naar ons oordeel voor een niet gering deel veroorzaakt door het dikwijls op te korte termijn gerichte compromisbeleid van de overheid. Duidelijke voorbeelden hiervan zijn het wetsontwerp op de Vermogensaanwas- deling en de voorgestelde wijziging van de Wet op de Ondernemingsraden. De aankondiging van de VAD heeft reeds nu geleid tot terughoudendheid van buitenlandse investeerders. Bovendien volgde een groot aanbod van Nederlandse aandelen uit binnen- en buitenland, hetgeen het beursklimaat, onder meer voor de aandelen van onze vennootschap, in negatieve zin heeft beïnvloed. Indien de VAD zou worden ingevoerd, zou dit tot gevolg hebben dat Neder landse industrieën in toenemende mate hun investeringen buiten Nederland zullen moeten doen plaatsvinden, teneinde het zo noodzakelijke vertrouwen van de internationale, doch ook van de Nederlandse kapitaalverschaffers te behou den. De onrust, die van de aankondiging van de VAD het gevolg is, hangt samen met het feit dat de daarin vervatte aantasting van het eigendomsrecht knaagt aan een van de belangrijkste pijlers van onze maatschappijvorm. De voorgestelde wijziging van de Wet op de Ondernemingsraden op een tijdstip dat de bestaande wet nog nauwelijks zijn werking in de praktijk heeft kunnen bewijzen, is onjuist, temeer daar dit wetsvoorstel de kiemen in zich draagt van het afsplitsen van het werknemerselement. In plaats van een verdere integratie van de factoren waaruit een onderneming is opgebouwd, zou dit leiden tot polarisatie, als gevolg waarvan snel kan worden afgebroken hetgeen gezamen lijk werd opgebouwd. Het zo noodzakelijke overleg wordt alsdan sterk bemoeilijkt, waardoor, mede door een veelheid van tijdrovende beroepsprocedures, de besluitvaardigheid van de onderneming ernstig in gevaar kan komen. De Nederlandse samenleving zou er meer bij gebaat zijn, indien overheid, werk gevers en vakbonden erin zouden slagen de problemen rondom werkgelegen heid en inflatie samen tot een oplossing te brengen. Maatschappelijke ontwikkelingen en de economische realiteit zullen, zeker in een land dat zo sterk afhankelijk is van het buitenland, beter op elkaar moeten worden afgestemd. Reeds thans zijn talloze Nederlandse ondernemingen niet meer in staat een aan vaardbaar rendement op het eigen vermogen te verdienen. Tenslotte moet ook melding worden gemaakt van de Nota Collectieve Voorzie ningen en Werkgelegenheid en de Nota Selectieve Groei, welke onder meer ten 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1975 | | pagina 17