De Nederlandse sherrymarkt kenmerkte zich nog steeds door een grote mate van onduidelijkheid, doch bij Van Olffen B.V. was op dit gebied desondanks sprake van een redelijke ontwikkeling. De verkoop van wijn onder het merk 'Bistro' vertoonde een forse stijging. De resultaten in de sector wijn waren overeenkomstig onze verwachtingen. drankengroothandels De concentratie in de drankengroothandelsbranche zet zich voort. Opnieuw werden enkele bedrijven overgenomen. Afhankelijk van de omvang van de onderneming wordt deze als zelfstandige eenheid voortgezet, dan wel ingepast in een grotere organisatie. Er wordt naar gestreefd de ontwikkeling van de eigen drankengroothandels in goede harmonie te doen plaatsvinden met de zelfstandige groothandel, ten einde op deze wijze een goede verzorging van de horecamarkt en de 'bij-het- werk markt' (bedrijfscantines en dergelijke) te kunnen waarborgen. Het valt te verwachten dat ons belang in de groothandel in dranken zal blijven toenemen. Goede samenwerking met de zelfstandige groothandel is van primair belang om efficiënte aflevering en service te combineren, vooral bij piekverkopen. Daartoe zal nog meer aandacht worden besteed aan overleg met onze afnemers inzake onder meer voorraadniveau en seizoenpatronen. overig europa De brouwindustrie in Frankrijk bevindt zich nog steeds in een moeilijke financiële situatie. Behalve door een stagnerende afzetgroei wordt deze veroorzaakt door de zeer stringente prijspolitiek van de Franse regering, waardoor de aanzienlijke kostenstijgingen slechts ten dele in de prijzen konden worden doorberekend. Deze omstandigheid noodzaakte de Albra-groep tot versnelde uitvoering van het herstructureringsplan om tot verdere rationalisatie te komen. De nieuwe marktbenadering met Mützig, het belangrijkste merk van Albra, leidde tot een aanmerkelijke versteviging van de positie voor dit Elzasser bier. Daarentegen bleef de afzet van de overige biermerken en van de frisdranken iets achter bij het vorige boekjaar. De ongunstige situatie ten aanzien van de prijsstelling heeft tot gevolg gehad dat de Albra-groep nog verliesgevend was. De export naar Frankrijk van Heineken bier ontwikkelde zich gunstig. In het verslagjaar werden de bierprijzen in Italië aanmerkelijk verhoogd ter aan passing aan de sterk gestegen kosten. Mede door deze forse prijsstijging werd de explosieve groei in de bierverkopen van de afgelopen jaren omgezet in een niet onaanzienlijke daling. Daarenboven hadden de economische situatie als mede de slechte weersomstandigheden daar te lande gedurende de voor de bierconsumptie belangrijkste maanden een ongunstige invloed op de afzet. Hoewel de inflatie, die alleen al in 1974 circa 25% bedroeg, enigszins werd beteugeld, blijven de kostenstijgingen ook in dit land zorgwekkend. De brouwerijgroep Dreher, waarin wij in het afgelopen boekjaar tezamen met Whitbread Co. Ltd. een meerderheidsbelang verkregen, kon, niettegenstaande scherpe prijsconcurrentie, het marktaandeel behouden. Een programma tot verbetering van de bedrijfsvoering werd in uitvoering ge nomen. Als gevolg van de hieruit voortvloeiende vergroting van de efficiency alsmede door de prijsverhogingen kon, ondanks de gedaalde afzet, een gunstiger bedrijfsresultaat worden behaald dan in de afgelopen jaren en werd het verlies in het verslagjaar aanzienlijk gereduceerd. De verkoop van uit Nederland geïmporteerd Heineken bier werd met succes overgenomen door de verkooporganisatie van Dreher. De biermarkt in Griekenland kwam, na een jarenlange voorspoedige ontwik keling, onder druk te staan door een prijsverhoging van 33%, welke enerzijds werd veroorzaakt door een forse verhoging van de accijns en omzetbelasting, 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1974 | | pagina 21