Met de sloop van een deel der gebouwen van onze voormalige Rotterdamse
brouwerij werd tegen het einde van het boekjaar een begin gemaakt.
frisdranken De totale verkoop van frisdranken steeg in Nederland met 7V2%- Deze groei
bleef slechts iets achter bij de verwachtingen.
Het bijzonder goede zomerweer heeft de stagnatie in de eerste helft van het
boekjaar niet geheel kunnen compenseren.
Een aanvankelijke opleving in de vraag als gevolg van de 1 november-wet
werd nadien grotendeels teniet gedaan door het verminderde horecabezoek. De
prijsconcurrentie duurde voort, speciaal in de sector van de vruchtenlimonades.
Voor de andere produkten konden betere prijzen worden gemaakt, welke noch
tans achterbleven bij de gestegen kosten. Positief was de voortgaande ver
schuiving van de vraag ten gunste van cola-, lemon/lime- en tonicdranken;
in deze markt nemen de merkartikelen een sterke positie in.
Met 30% afzetstijging ontwikkelde de totaalmarkt van vruchtensappen zich in
1974/1975 even spectaculair als in het voorgaande jaar.
Ondanks de enigszins vertraagde groei van de totale markt wist onze dochter
onderneming Vrumona B V. haar verkopen met 16% te verhogen. Hierdoor werd
haar positie opnieuw verstevigd, voornamelijk door de merken Seven-up, Pepsi-
Cola en Royal Club.
De introductie van het nieuwe B3-assortiment verliep succesvol.
Het produktiebedrijf van Vrumona onderging aanzienlijke moderniseringen, onder
meer voor het vervaardigen en verpakken van vruchtensappen en limonades.
Ook kwam een geheel nieuwe, geautomatiseerde installatie voor waterbehan
deling gereed.
Door deze vernieuwingen kan ons frisdrankenbedrijf zijn positie als leverancier
van kwaliteitsprodukten bestendigen. De capaciteit is voldoende om in de
komende jaren aan de verwachte vraag te voldoen.
Het resultaat van Vrumona B V. vertoonde in het afgelopen boekjaar een be
langrijke verbetering.
gedistilleerd De groei van de Nederlandse gedistilleerdmarkt is vooral in de eerste helft van
het verslagjaar sterk afgenomen, in hoofdzaak door de 1 november-wet. Gedu
rende de laatste maanden trad echter enig herstel op.
Ondanks het feit dat wij ons steeds op het standpunt hebben gesteld dat alle
betrokkenen in de gedistilleerdbranche gebaat zijn bij bescherming van de
marges en derhalve bij handhaving van de verticaal gebonden prijs, werden wij
eind september 1975 genoodzaakt ook voor onze produkten de gebonden
consumentenprijs om te zetten in een adviesprijs.
De markt voor geïmporteerd gedistilleerd werd gekenmerkt door een ongekend
hevige prijsconcurrentie. Zonder aan deze prijzenslag deel te nemen, bereikten
wij een flinke verkoopstijging met in het bijzonder de kruidenbitter Jagermeister.
Ons marktaandeel in merk-gedistilleerd groeide aanzienlijk. De winstbijdrage is
alleszins bevredigend.
wijn De gang van zaken bij Wijnhandel M. Reuchlin Zn. B.V. te Rotterdam was
gunstig. Wij hebben ons wijnassortiment verder kunnen verbeteren.
Door de felle prijsconcurrentie op de levensmiddelenmarkt kampt Van Olffen
B.V. te Hattem met een aantal problemen van structurele aard. Als gevolg hier
van werd besloten tot stopzetting van de produktie van limonade-siroop.
19