Met de sloop van een deel der gebouwen van onze voormalige Rotterdamse brouwerij werd tegen het einde van het boekjaar een begin gemaakt. frisdranken De totale verkoop van frisdranken steeg in Nederland met 7V2%- Deze groei bleef slechts iets achter bij de verwachtingen. Het bijzonder goede zomerweer heeft de stagnatie in de eerste helft van het boekjaar niet geheel kunnen compenseren. Een aanvankelijke opleving in de vraag als gevolg van de 1 november-wet werd nadien grotendeels teniet gedaan door het verminderde horecabezoek. De prijsconcurrentie duurde voort, speciaal in de sector van de vruchtenlimonades. Voor de andere produkten konden betere prijzen worden gemaakt, welke noch tans achterbleven bij de gestegen kosten. Positief was de voortgaande ver schuiving van de vraag ten gunste van cola-, lemon/lime- en tonicdranken; in deze markt nemen de merkartikelen een sterke positie in. Met 30% afzetstijging ontwikkelde de totaalmarkt van vruchtensappen zich in 1974/1975 even spectaculair als in het voorgaande jaar. Ondanks de enigszins vertraagde groei van de totale markt wist onze dochter onderneming Vrumona B V. haar verkopen met 16% te verhogen. Hierdoor werd haar positie opnieuw verstevigd, voornamelijk door de merken Seven-up, Pepsi- Cola en Royal Club. De introductie van het nieuwe B3-assortiment verliep succesvol. Het produktiebedrijf van Vrumona onderging aanzienlijke moderniseringen, onder meer voor het vervaardigen en verpakken van vruchtensappen en limonades. Ook kwam een geheel nieuwe, geautomatiseerde installatie voor waterbehan deling gereed. Door deze vernieuwingen kan ons frisdrankenbedrijf zijn positie als leverancier van kwaliteitsprodukten bestendigen. De capaciteit is voldoende om in de komende jaren aan de verwachte vraag te voldoen. Het resultaat van Vrumona B V. vertoonde in het afgelopen boekjaar een be langrijke verbetering. gedistilleerd De groei van de Nederlandse gedistilleerdmarkt is vooral in de eerste helft van het verslagjaar sterk afgenomen, in hoofdzaak door de 1 november-wet. Gedu rende de laatste maanden trad echter enig herstel op. Ondanks het feit dat wij ons steeds op het standpunt hebben gesteld dat alle betrokkenen in de gedistilleerdbranche gebaat zijn bij bescherming van de marges en derhalve bij handhaving van de verticaal gebonden prijs, werden wij eind september 1975 genoodzaakt ook voor onze produkten de gebonden consumentenprijs om te zetten in een adviesprijs. De markt voor geïmporteerd gedistilleerd werd gekenmerkt door een ongekend hevige prijsconcurrentie. Zonder aan deze prijzenslag deel te nemen, bereikten wij een flinke verkoopstijging met in het bijzonder de kruidenbitter Jagermeister. Ons marktaandeel in merk-gedistilleerd groeide aanzienlijk. De winstbijdrage is alleszins bevredigend. wijn De gang van zaken bij Wijnhandel M. Reuchlin Zn. B.V. te Rotterdam was gunstig. Wij hebben ons wijnassortiment verder kunnen verbeteren. Door de felle prijsconcurrentie op de levensmiddelenmarkt kampt Van Olffen B.V. te Hattem met een aantal problemen van structurele aard. Als gevolg hier van werd besloten tot stopzetting van de produktie van limonade-siroop. 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1974 | | pagina 20