nederland Het totale bierverbruik in Nederland gaf in het verslagjaar de zeer geringe stijging bier van 3% te zien. De consumptie per hoofd van de bevolking nam toe van 75,9 liter tot 77,4 liter in het boekjaar 1974/1975. Weliswaar bevorderde het zeer fraaie zomerweer het bierverbruik, doch daar tegenover stond de remmende invloed van de zogenaamde 1 november-wet en de vertraagde groei van de consumptieve bestedingen. Onze bierafzet nam sterker toe dan de gemiddelde landelijke stijging. Ons marktaandeel in de horecasector wisten wij opnieuw te verbeteren. Vooral deze sector werd, na de autoloze zondagen in het vorige verslagjaar, gecon fronteerd met een verminderd bezoek als gevolg van de consumentenreactie op de 1 november-wet. De recreatiemarkt neemt in omvang toe. Vooral de seizoenbedrijven profiteren hiervan. In dit verband kan overigens worden opgemerkt dat de gehele horecasector is gebaat bij een krachtige bevordering van het binnenlandse toerisme. Met zorg volgen wij de plannen voor winkelsluiting op zaterdagmiddag. Deze zal niet alleen een nadelige invloed hebben op de omzet van de detailhandel, maar ook op het horecabezoek. Wij vertrouwen dat de overheid bij haar be sluitvorming met de belangen van alle partijen rekening zal houden. Ook op de thuisverbruikmarkt versterkten wij onze positie. Begin 1975 hebben wij voor het merk Heineken het systeem van vastgestelde consumenten verkoopprijzen vervangen door adviesprijzen. Deze werden reeds lang door bijna alle fabrikanten van merkartikelen gehanteerd. Wij blijven van mening dat ter instandhouding van voldoende afzetkanalen een gezonde prijs stelling door de handel noodzakelijk is. De concentratie in de levensmiddelenhandel heeft zich verder voortgezet. Wij achten een goed samenspel van industrie en handel, in het bijzonder voor wat betreft het merkenbeleid, een voorwaarde om tot een voor de consument zin volle positionering van de verschillende merken te kunnen komen. De concurrentie op de slijtersmarkt is in hevigheid toegenomen. Voortdurend sluiten zelfstandige zaken terwijl een aantal filiaalbedrijven bezig is met de op bouw van een keten van slijterijen. Het totaal aantal vestigingen in Nederland neemt echter langzaam af. De serviceverlening aan onze afnemers blijft alle aandacht behouden. Het bureau Klantenservice heeft in het eerste jaar van zijn bestaan zijn nut ruimschoots bewezen. In de horecasector werd weer een veelvuldig gebruik gemaakt van onze dienst verlenende afdelingen, zoals het bouwbureau en de commercieel technische dienst. In de loop van het afgelopen boekjaar is de produktie van onze brouwerij te Zoeterwoude geleidelijk opgevoerd tot de huidige capaciteit van 1,5 miljoen hectoliter. Het stemde tot voldoening dat de kwaliteit van het eindprodukt van de aanvang af voldeed aan de gestelde hoge eisen. De bottelarij van de vestiging aan de Stadhouderskade te Amsterdam werd belangrijk gemoderniseerd. Wij verwachten dat het nieuwe kantoor van onze vestiging te 's-Hertogenbosch begin 1976 in gebruik zal worden genomen. Het pand zal huisvesting bieden aan het personeel van het Gewestelijk Verkoopkantoor en aan de plaatselijke bedrijfsleiding. 18

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1974 | | pagina 19