EUROPA
De door de Europese Commissie ondernomen hernieuwde initiatieven om te
komen tot een harmonisatie van de warenwetgeving voor bier - wij maakten
hiervan melding in ons vorige jaarverslag - hebben nog steeds niet tot concrete
voorstellen geleid.
Het tot stand komen van een geharmoniseerde warenwetgeving voor fris
dranken ondervindt vertraging als gevolg van de toetreding tot de Europese
Gemeenschap van Engeland, Ierland en Denemarken. Immers, de in deze landen
op dit terrein bestaande wetgevingen wijken sterk af van die der overige EEG-
landen.
Van bijzondere betekenis was in het afgelopen jaar de aandacht van de Europese
Commissie voor de problematiek inzake informatieve etikettering. Er werden
enige ontwerprichtlijnen gepubliceerd welke onder meer beogen fabrikanten
van consumptie-artikelen te verplichten gegevens betreffende de samenstelling,
inhoud, houdbaarheid, herkomst en dergelijke op de verpakking te vermelden.
Verkopen bier Europa Hiermede wordt tegemoet gekomen aan de wensen, die door consumenten
organisaties en overheidsinstanties de laatste jaren in steeds sterkere mate naar
voren worden gebracht. Informatieve etikettering heeft zeker nut, voorzover
althans de verplichte aanduidingen zich beperken tot gegevens, die voor de
consument zinvol en begrijpelijk zijn. De aan informatieve etikettering verbon
den kosten, in het bijzonder die voor het aanpassen van de technische appara
tuur, worden echter vaak onderschat.
In het verslagjaar is in Nederland een begin gemaakt met de harmonisatie van
de warenwetgeving voor bier en limonades aan de Beneluxreglementen. Er
wordt naar gestreefd de aangepaste wettelijke bepalingen per 1 januari 1976
in werking te doen treden.
De unificatie van de bieraccijns in de Beneluxlanden kwam in het afgelopen
jaar nog niet tot stand.
Gezien echter de onlangs op ministerieel niveau ontplooide initiatieven terzake,
lijkt de verwachting gewettigd dat deze thans binnen enige tijd een feit zal kun
nen zijn. Hierdoor zullen dan eindelijk de reeds jarenlang bestaande verschillen
in de concurrentiepositie op de Beneluxmarkten gaan verdwijnen.
In Europa was de groei van de biermarkt minder dan in de afgelopen jaren.
Niettemin is er in een aantal landen nog voldoende mogelijkheid tot uitbreiding
van de verkopen, aangezien de bierconsumptie aldaar nog relatief laag is.
De afzet van het onder toezicht van Heineken gebrouwen bier nam verder toe.
Vooral hogere verkopen in Engeland, Italië, Spanje en Noorwegen hebben hier
toe bijgedragen.
De verkoop van onze frisdranken, welke in hoofdzaak in Nederland plaatsvindt,
overtrof die van het voorgaande boekjaar.
De aanzienlijke stijging van de afzet van gedistilleerd werd voornamelijk hier
te lande gerealiseerd.
16