EUROPA De door de Europese Commissie ondernomen hernieuwde initiatieven om te komen tot een harmonisatie van de warenwetgeving voor bier - wij maakten hiervan melding in ons vorige jaarverslag - hebben nog steeds niet tot concrete voorstellen geleid. Het tot stand komen van een geharmoniseerde warenwetgeving voor fris dranken ondervindt vertraging als gevolg van de toetreding tot de Europese Gemeenschap van Engeland, Ierland en Denemarken. Immers, de in deze landen op dit terrein bestaande wetgevingen wijken sterk af van die der overige EEG- landen. Van bijzondere betekenis was in het afgelopen jaar de aandacht van de Europese Commissie voor de problematiek inzake informatieve etikettering. Er werden enige ontwerprichtlijnen gepubliceerd welke onder meer beogen fabrikanten van consumptie-artikelen te verplichten gegevens betreffende de samenstelling, inhoud, houdbaarheid, herkomst en dergelijke op de verpakking te vermelden. Verkopen bier Europa Hiermede wordt tegemoet gekomen aan de wensen, die door consumenten organisaties en overheidsinstanties de laatste jaren in steeds sterkere mate naar voren worden gebracht. Informatieve etikettering heeft zeker nut, voorzover althans de verplichte aanduidingen zich beperken tot gegevens, die voor de consument zinvol en begrijpelijk zijn. De aan informatieve etikettering verbon den kosten, in het bijzonder die voor het aanpassen van de technische appara tuur, worden echter vaak onderschat. In het verslagjaar is in Nederland een begin gemaakt met de harmonisatie van de warenwetgeving voor bier en limonades aan de Beneluxreglementen. Er wordt naar gestreefd de aangepaste wettelijke bepalingen per 1 januari 1976 in werking te doen treden. De unificatie van de bieraccijns in de Beneluxlanden kwam in het afgelopen jaar nog niet tot stand. Gezien echter de onlangs op ministerieel niveau ontplooide initiatieven terzake, lijkt de verwachting gewettigd dat deze thans binnen enige tijd een feit zal kun nen zijn. Hierdoor zullen dan eindelijk de reeds jarenlang bestaande verschillen in de concurrentiepositie op de Beneluxmarkten gaan verdwijnen. In Europa was de groei van de biermarkt minder dan in de afgelopen jaren. Niettemin is er in een aantal landen nog voldoende mogelijkheid tot uitbreiding van de verkopen, aangezien de bierconsumptie aldaar nog relatief laag is. De afzet van het onder toezicht van Heineken gebrouwen bier nam verder toe. Vooral hogere verkopen in Engeland, Italië, Spanje en Noorwegen hebben hier toe bijgedragen. De verkoop van onze frisdranken, welke in hoofdzaak in Nederland plaatsvindt, overtrof die van het voorgaande boekjaar. De aanzienlijke stijging van de afzet van gedistilleerd werd voornamelijk hier te lande gerealiseerd. 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1974 | | pagina 17