soneel gelijk werden aan die van de bij onze brouwerijen werkzame personeelsleden.
De werknemers die ten tijde van de fusie in dienst waren van Amstel Brouwerij N.V.
en op i januari 1971 nog in dienst waren, zijn per die datum toegetreden tot de
Stichting Heineken's Pensioenfonds.
Wij worden voortdurend geconfronteerd niet alleen met de noodzaak tot verdere
ontwikkeling van de technische bekwaamheden, doch ook van de vaardigheid tot
samenwerken van onze medewerkers. In dit verband werd een eigen programma van
training in groepsgedrag opgesteld en in uitvoering genomen.
divisie commercie Bier
nederland
De totale Nederlandse bierconsumptie steeg, evenals in het vorige verslagjaar, met
Fustbier en flessenbier hebben in vrijwel gelijke mate tot deze omzetvermeerdering
bijgedragen.
De bierverkoop van het concern op de binnenlandse markt nam toe met 13,9% van
3.898.000 hectoliter in 1969/1970 tot 4.441.000 hectoliter in 1970/1971. Zowel de
Horecamarkt als de Thuisverbruikmarkt droegen tot deze stijging bij, met name
door de gunstige positie van het merk Heineken.
Ten behoeve van verdere ontwikkeling van het merk Amstel, werd in het verslag
jaar een aantal belangrijke maatregelen getroffen. In februari 1971 werd een ver
nieuwd beeldmerk van Amstel Pils geïntroduceerd, hetgeen in eerste aanleg in een
gewijzigd etiket tot uitdrukking kwam. In september 1971 werd Amstel Gold in een
nieuwe, luxueuze verpakking op de markt gebracht.
Onze positie in de verschillende segmenten van de Horecamarkt vertoonde een
verbetering. Ter verdere bevordering van deze positie richten wij ons bewust zowel
tot de horeca-ondernemer als tot de consument. Wij hebben daarbij de beschikking
over een kwalitatief sterk dienstenpakket. Aan de horeca-ondernemer wordt aldus
de mogelijkheid geboden gebruik te maken van een verscheidenheid van diensten
en adviezen op financieel, bouwkundig, biertechnisch, administratief, juridisch en
publiciteitsterrein. Mede ter bevordering van een verdere groei van onze belangen
in deze sector werden onze marketingactiviteiten uitgebreid. Wij achten het van
groot belang dat wij een wezenlijke bijdrage kunnen leveren tot verdere ontwikke
ling van bestaande en vormgeving van nieuwe horecabedrijven.
Besloten werd de houten kratten voor 30 cl. flessen te vervangen door plastic kratten.
De aanmaakcapaciteit voor deze kratten is echter van dien aard dat wij de totale ver
vanging pas in de loop van 1973 zullen hebben voltooid.
Frisdranken
De Nederlandse frisdrankenmarkt heeft zich gekenmerkt door een verdergaande
11