niet minder dan 22% van het in Nederland gebrouwen bier en verkeert dientengevolge in een ongunstige concurrentiepositie. Het feit, dat Heineken ongeveer een derde van zijn totale productie exporteert, onderstreept in het kader van het vorenstaande het grote belang voor Uw concern van een in verhouding tot de partnerlanden minder ongunstig fiscaal klimaat. Wij willen tevens de aandacht vestigen op een andere omstandigheid, welke de structuur van de Nederlandse biermarkt betreft. De brouwindustrie kent vele historische bin dingen. Van oudsher hebben de brouwers ernaar gestreefd door vaste banden met een zo groot mogelijk deel van de clientèle hun debiet te verzekeren om zodoende te bereiken, dat het geproduceerde bier, dat vrijwel uitsluitend op fust werd verkocht en daardoor een beperkte houdbaarheid had, binnen een redelijk tijdsverloop zou worden geconsumeerd. Dit streven en tevens de drankwettelijke bepalingen hebben ertoe bijgedragen, dat in ons land de brouwers de aangewezen financiers voor het horeca bedrijf zijn geworden. Het in de loop der jaren gewijzigde verkooppatroon ten gunste van het langer houdbare bier in flessen, evenals de wijziging van de huidige Drankwet, die niet meer past in de tegenwoordige maatschappelijke verhoudingen en tenslotte de door de overheid gesteunde opkomst van middenstandsfinancierings- bedrijven geven evenwel aanleiding tot de verwachting, dat in de toekomst de rol van de brouwerij als 'bankier' van het horecabedrijf minder belangrijk zal worden. Als consequentie hiervan verwachten wij een verzwakking van de positie van de brouwerij in het café op exclusiviteitsbasis. Wij voorzien dan ook een tijd van overgang, waarin de bestaande banden met de horecabedrijven geleidelijk losser zullen worden. Hierbij komt nog, dat de verkoopontwikkeling ten gunste van het bier in fles tevens tot gevolg heeft, dat bier steeds meer als merkartikel voor het huisverbruik wordt verkocht. In verband hiermede dienen wij ervoor zorg te dragen, dat een zo groot mogelijk aantal detaillisten Heineken bier in verkoop heeft. Ons streven is er derhalve op gericht, met de kracht van ons merk, gesteund door efficiënte reclame, een evenzo efficiënte verkooporganisatie en goede public relations, onze verdere ontplooiing in Nederland, in de zich ontwikkelende Euromarkt en daarbuiten, aangepast aan de zich in verschillende opzichten wijzigende marktsituaties, met voortvarendheid voort te zetten. Aan onze positie op verschillende exportmarkten zijn het concern in het afgelopen boekjaar in de vorm van invoerbeperkende maatregelen wederom slagen toegebracht. Wij mogen ons gelukkig prijzen, dat een aantal locale brouwerijen, waarbij wij zijn betrokken als aandeelhouder en als technische directie, in staat is het aldus verloren debiet, althans gedeeltelijk op te vangen. Voorts kan ten aanzien van de export worden vermeld, dat verschillende markten zich in gunstige en in sommige gevallen zelfs zeer gunstige zin blijven ontwikkelen. De belangrijke verschuivingen die zich in het afge lopen jaar bij een omzetvermindering van de export van 10.5% hebben voltrokken, worden geïllustreerd door het volgende statistiekje. Exportgebied 1961/1962 1960/1961 Amerika 4i-o% 34-2% Afrika 2 5-9» 43-6» Europa 20.3,, 12.3,, Overige gebieden 12.8,, 9-9» 100.-% 100.-% Met betrekking tot de deelnemingen in het buitenland moet worden gemeld, dat ook op dit terrein in ontwikkelingslanden maatregelen van politieke of politiek-economische aard tot voor Uw concern teleurstellende consequenties hebben geleid. In dit verband willen wij van onze instemming doen blijken met het initiatief ontwikkeld door de

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 1961 | | pagina 18