tl voor voor Heineken en rood, wat betreft het krat voor Amstel. Dat maakt deel uit van ons image, van onze persoonlijkheid, net als de naam en het merkbeeld; of voor een mens zijn snor, zijn kleding, de coupe van zijn haar. Wij geloven dat het een groot goed is dat eenieder vrij is om die identiteit zelf te creëren, mits uiteraard geen schade aan de medemens wordt berokkend." Wat vindt u van het cadmiumprobleem op zichzelf? "Wij zijn ervan overtuigd, dat het een serieus probleem is en er dient zorgvuldig naar te worden gekeken. Daarbij zijn ech ter de verpakkingsmaterialen een zeer gering onderdeel. Een van de grootste ver vuilers is de landbouw door het gebruik van kunstmest. Per jaar komt zo 25 tot 50 ton cadmium direct in de grond. Wij gebruiken voor 15 jaar 25 ton cadmium, 'ingebak ken' in het krat en brengen het daarna terug. Het risico dat er in die 15 jaar iets in het milieu terecht komt laat zich vertalen in grammen, tegenover de 25 tot 50 ton per jaar van de kunstmest." Gebruikt Heineken verder nog zware metalen in zijn bedrijf? "Wij zijn reeds jaren geleden begonnen, alle stoffen uit ons bedrijf te bannen, die bij onverhoopt verkeerd gebruik gevaarlijk kunnen zijn voor de volksgezondheid. Zowel uit de verpakkingsmaterialen, uit de hulpstoffen, als ook uit de processen. Wat er nog gebruikt wordt komt niet in aanra king met ons bier en ook niet met het milieu!' Wat vindt u van de activiteiten van de milieu groepen? "Ik moet zeggen, dat ik het werk van deze groepen in het algemeen goed vind. Ze heb ben een goede signaalfunctie in de samenle ving. De nota's, die over cadmium geschre ven zijn, geven betrouwbare informatie. Echter wat betreft de benadering naar Hei neken toe over dit probleem, zie je weer dat het direct 'politiek' wordt. Teksten worden uit hun verband gerukt, men luistert bewust niet, men wil stemming kweken. Enerzijds heeft Heineken altijd getoond een goed burger te willen zijn, anderzijds heeft Heineken deze keuze, die wettelijk volledig vrij is, met de overheid en de poli tieke partijen overlegd. Wanneer in een dis cussie de tegenpartij niet overtuigd wenst te worden, dan blijft het moeilijk." Heeft Heineken als enige dit probleem? "Nee, integendeel. Vrijwel alle frisdran ken-producenten en bierbrouwers in Nederland zitten op dit moment met het zelfde probleemEn als u denkt aan andere bedrijfstakken zoals de auto-industrie, dan passen zij eveneens cadmium toe in hun produkten vanwege de signaalfunctie die de cadmiumkleur biedt. Daarnaast zou ik er op willen wij zendat iedere drankenpro ducent jaarlijks een aantal kratten vervangt en daarvoor dezelfde kratten, met het zelfde cadmium-pigment, terugkoopt. Dus in feite is ons probleem slechts een klein onderdeel van een gigantisch probleem dat op de Nederlandse markt speelt, waarbij de frisdranken-producenten en bierbrouwers jaarlijks hun krattenpark uitbreiden of ver vangen en daarbij 'ingebakken' cadmium- pigmenten gebruiken. Vandaar dan ook, dat ik de vragen van milieu-organisaties meer als een politiek spel zie, dat tot een beleidsbepaling van de overheid zou kun nen leidendan als een specifiek tegen Hei neken gerichte actie." Philips en Duracel zijn wel voor de druk van de milieugroepen gezwicht, waarom Heine ken niet? "Het probleem was daar wezenlijk anders. Batterijen komen op de vuilnisbelt en dus in het milieuonze kratten niet. Wij gebrui ken cadmium maar brengen het weer terug. En wel in de zink-ertsgangen waar het vandaan kwam. Cadmium is namelijk een bijprodukt van de zinkfabricage. Als je het op verantwoorde wijze terugbrengt, is het niet schadelijk voor de volksgezond heid." Wat gaat er verder gebeuren? "Wij hebben een verantwoorde en zorgvul dige beslissing genomen. Alles is onder zocht, een waterdichte goede oplossing is gevonden. Persoonlijk geloof ik, dat als je je maatschappelijke verantwoordelijkheid bewust bent en je medemens niet met iets opzadelt, je vrij bent om te kiezen wat je gebruikt. Heineken gebruikt cadmium-pig- menten, 'ingebakken' in het krat, zonder het milieu te verzieken! Wij blijven dan ook bij onze beslissing."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 5