leuen in de bouwerij Jarenlang was "The Blue Note" één van Amsterdams meest bekende en toonaangevende nacht clubs. Vele internationale artiesten van grote naam traden hier op. De in 1941 als "Villa cTEste" gebouwde club is nooit ingrijpend veranderd of verbouwd. Het Leidsepleinleven veranderde in de laatste 15 jaar wel sterk. The Blue Note, op steenworp afstand gelegen van het Leidseplein merkte dat in het bijzonder. Haar publiek werd steeds minder talrijk en de grote club (zowel letterlijk als figuurlijk) takelde langzaam maar zeker af. Na een aantal keren van eigenaar te zijn verwisseld werd The Blue Note in december 1984 gekocht door de Exploitatie en Handelsmaat schappij Brals B.V. De EMB, eigenaresse van ca. 150 horecabedrijven besloot de zaak grondig aan te pakken. De heer G. Brals was de mening toegedaan, dat een nachtclub van een dergelijke omvang op deze plaats niet meer rendabel was. Hij besloot in het complex een viertal geva rieerde horecabedrijven te bouwen. Twee bedrijven aan de Korte Leidsedwarsstraat die qua opzet duidelijk moesten verschillen van de bestaande vestigingen op het Leids plein en twee bedrijven aan de Lange Leid sedwarsstraat die zich moesten voegen in het zich daar steeds verder ontwikkelende sfeertje van kleine restaurantjes (veelal bui tenlandse keuken) en kleine kroegjes. Ope ratie vier-in-één was begonnen. VOLGEBOUWD Het Heineken Bouwbureau kreeg opdracht om in nauwe samenwerking met de EMB de plannen te gaan realiseren. Om een overzicht te verkrijgen van de bouw kundige toestand werd besloten de zich Van de vroegere gevel van The Blue Note zie inzet) is thans niets meer te herkennen. ACTIVITEITEN VAN HET HEINEKEN BOUWBUREAU Operatie Vier-In-Eén

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 20