Darlant du Min DE WIJNEN VAN TOSCANE In het vorige nummer kon u in deel 1 lezen over de Chianti-wij nen. In deze editie deel 2. Bekend bij velen is de 'Zwarte Haari op het halsstrookje van een fles Chianti Classico. De 'Gallo Nero' is het embleem van de zogenaamde wijnbouwers die zich in een consorzio hebben verenigd ter bewaking van kwaliteit en reputatie van Chianti Classico. Lucca Livorno DOOR J. ZELLENRATH 'GALLO NERO' De legende van de Zwarte Haan Cantina de invecchiamente. Kelder waar Chianti-wijnen rijpen in fusten van eikehout. Opslag na het op fles brengen. 18 Carrara Opgericht in 1924 hebben ze nu 765 geassocieerden met een gezamenlijk bezit van 13.500 hectaren, ongeveer een vijfde van de totale oppervlakte aan wijngaarden met recht op de naam Chianti Classico (70.000 ha.). Gemiddelde opbrengst van het consorzio is 300.000 hec toliter per jaar. Van de gebottelde Chianti met Gallo Nero wordt 50% geëxporteerd. Daarvan gaat 40% naar de Verenigde Sta ten, 20% naar Zwitserland, 15% naar Groot-Brittanië, 10% naar de Bondsrepu bliek. Blijft over 15% voor andere export markten. DE ZWARTE HAAN Het is nog interessant om even te vertellen waarom die Zwarte Haan werd gekozen als symbool. Die geschiedenis is oud en dateert uit de 13e eeuw. De steden Florence en Siena betwistten elkaar het tussenlig gende gebied waarin 250 dorpjes en gehuchten hun plaats vonden. Om de kwes tie in der minne en onpartijdig te beslech ten, werd besloten om twee snelle ruiters te Tussen de wijnranken door een prachtig gezicht op het Toscaanse landschap.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 18