J. ZELLENRATH NAM AFSCHEID VAN REUCHLIN: Jan Zellenrath was 16 jaar oud, toen hem met het oog op z'n verdere toekomst werd geadviseerd in het onderwijs te gaan. Het werd een geheel andere carrière, in de commerciële sfeer. Dertig jaar heeft hij de belangen van de Wijnhandel Reuchlin (die in 1974 werd opgenomen binnen het Heineken-concern) gediend. Eerst als vertegenwoordiger, later als directeur. Al die jaren heeft de heer Zellenrath op diverse terreinen erg veel gedaan aan voorlichting over wijn. Dus toch dat 'onderwij zersbloccf "Er bestaan nog steeds tal van misverstanden over wijn en wijncultuur. In oktober vierde Jan Zellenrath z'n 64- ste verjaardag. Enkele weken daarvoor kon hij ook al vele gelukwensen in ont vangst nemen. Dat was bij zijn vervroegde afscheid van Wijnhandel Reuchlin. Gebruikmakend van de VUT-regeling wil hij in alle rust nog een aantal projekten afronden. Op stapel staan ondermeer nog de uitgaven van een zak-encyclopedie over wijn, alsmede een handboek over wijnen. Voorlopig is die rust nog zeer betrekkelijk. Zijn betrokkenheid bij tal van opleidingen, cursussen, lezingen en publicaties zorgt voor een volle agenda. Enkele weken na zijn afscheid stelt hij dan ook in z'n woning in Oosterhout - waar de telefoon voortdu rend rinkelt - met een meewarige glimlach vast: 'Ik heb het nog steeds te druk!' LIEFDE VOOR DE WIJN In Frankrijk, aan het begin van de jaren '50, werd de heer Zellenrath de liefde voor de wijn bijgebracht, die hem tot vandaag de dag niet heeft losgelaten. Hij werkte daar als verkoper van peulvruchten. Bij de toen in Rotterdam gevestigde Wijnhandel Reuchlin was hij niet onbekend, en toen deze wijnhandel startte met de verkoop van Bokma jenever werd Zellenrath in 1955 ingelijfd als vertegenwoordiger: 'Het was, vergeleken met nu, een heel andere tijd. Met een ordertje van 6 tot 12 flessen was je al gelukkig'. Maar de tijd veranderde snel. De verkoop van Bokma nam een enorme vlucht. Ook op een ander front rees de ster van de wijnhandel in rap tempo. Namelijk door de import van het produkt Jagermeis ter. 'Daar hebben we wat feestjes door kun nen vieren' kijkt Jan Zellenrath terug: 'De eerste keer toen we de voor ons 'magische grens' van 10.000 geïmporteerde flessen passeerden. Maar ook bij de 100.000-ste én bij de 1000000-ste fles hebben we het werk even stil gelegd!' KOERSWIJZIGING Bokma en Jagermeister vormden twee sterke troeven van de wijnhandel die in 1968 onder de leiding van de heer Zellen rath kwam te staan. Het was ook in die periode dat er een koerswijziging werd aan gebracht in het beleid. Leverde men voor heen voornamelijk aan particuliere afne mers, toen richtte men zich meer en meer op de detailhandel. Het was in een periode waarin de Nederlandse consument zich durfde te 'wagen' aan wijn, en het elitaire karakter dat altijd een zwaar stempel op het gebruik van wijn had gedrukt aan het afne men was. Voor Zellenrath, die al vanaf '55 lezingen hieldbetekende het dat er steeds vaker een beroep op hem werd gedaan: 'Er ontstond een enorme nieuwsgierigheid onder de mensen naar wijn en alles wat daar mee te maken had. Wijnhandel Reuchlin was des tijds gevestigd in een fraai pand aan de Calandstraat in Rotterdam met een impo nerende en sfeervolle zolder. Dat was onze ontvangstruimte, de Bacchus-zolder, en daar hebben we heel wat uiteenlopende gezelschappen op bezoek gehad. En er ble ken nogal wat misverstanden over wijnen en wijncultuur te leven.' EERSTE AFLEVERING 'PARLANT Een voorbeeld daarvan is terug te vinden in de eerste aflevering van de rubriek Parlant du vin die in 1976 verscheen in Tap en Schap. Wijnschrijver Zellenrath kondigt daarin aan waf hij met z'n rubriek voor ogen heeft: 'Ik hoop met mijn rubriekje te kunnen bijdragen tot meer kennis over wijn, maar vooral tot meer echt genieten van dit edele produkt.' En viel met die eer ste aflevering meteen met de deur in huis, door melding te maken van de ridicule wijze waarop wij Hollanders begin '60 met veel egards wijn behandelden. Zoals dege nen die hun geld in grote wijnen wensten te beleggen en daarvoor de Beaujolais uitko zen... 16 "Wijndrinken in Nederland moet iets alledaags worden"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 16