BACARDI Vanaf 1 januari 1986 treedt de Gedistilleerd en Wijngroep Nederland B.V. als exclusief impor teur op voor Bacardi rums, s Werelds grootste gedistilleerd merk, dat momenteel 20 miljoen dozen rum per jaar afzet. 's Werelds grootste gedistilleerd produkt inGWN-assortimeiit Voor het horeca-kanaal wordt met ingang van januari '86 door de GWN een nieuwe verpakking geïntrodu ceerd voor de White rum, namelijk de 1.0 liter fles. Die White rum wordt verder gele verd in verpakkingen van 0.7 en 0.35 liter alsmede in miniatuurflesjes. De Bacardi Gold rum wordt geleverd in de 0.7 liter ver pakking. Bacardi heeft een optimale distri butie op de Nederlandse markt, en ken merkt zich door de veelzijdige toepassin gen in mix-dranken. Vooral met cola, maar ook het mixen met orange, tonic en bitter- lemon neemt in populariteit toe. Gelet daarop zal Bacardi in 1986 dan ook promi nent aanwezig zijn bij diverse longdrink- en cocktailcompetities, zoals in de Holland Casinos competitie. KRACHTIGE MEDIA-ONDERSTE LI NING In de media zal Bacardi gedurende heel '86 veel aandacht krijgen. Het gehele jaar wor den drie onlangs gemaakte nieuwe com mercials met zeer grote regelmaat op TV en in de bioscoop vertoond. Allen gebaseerd op het internationaal gehanteerde 'sea, sand and sun'-thema. De bijbehorende soundtrack zal veelvuldig via de radio te horen zijn. Verder in het jaar volgen cam pagnes in tijdschriften, dagbladen en op de zogenaamde billboards, de enorme aan plakborden. Kortom een krachtige onder steuning, passend bij een groot internatio naal merk. VLEERMUIS ALS HANDELSMERK Het handelsmerk van Bacardi rum bestaat uit een rond vignet met daarin een vleer muis. En daar schuilt een aardig verhaal achter. Een verhaal dat terugvoert naar het ontstaan van deze wereldberoemde rum. Don Facundo Bacardi y Maso was 14 jaar toen hij met zijn familie vanuit Spanje emi greerde naar Cuba. De verbouw van suiker riet was toen al de voornaamste bron van bestaan op Cuba, en daaruit vloeide de pro- duktie van suiker en melasse voort. Dat er op Cuba tevens rum werd gedistilleerd sluit daarbij logisch aan. Don Facundo, die zich in de loop der jaren een bestaan had opge bouwd als wijn-importeur, beoordeelde de smaak van die rum echter als veel te wrang. Hij ontwikkelde daarom in het diepste geheim een proces van distilleren en blen den dat een zeer zachte en lichte rum ople verde. Een rum die aan zijn normen vol deed, en waarmee hij in zijn vrienden- en kennissenkring veel waardering oogstte. Daarop volgend kocht hij voor de somma van $3,500 een kleine distilleerderijgeves tigd in een oude schuur. Daar begon op 4 februari 1862 de zegetocht van Bacardi rum. De eerste afnemers brachten nog zelf hun kruiken en flessen mee om de rum te kunnen vervoeren. Doordat in die dagen maar weinig mensen konden lezen, zocht Don Facundo naar een duidelijk herken baar vignet om zijn rum aan te duiden. Zijn vrouw was hem daarbij behulpzaam. Zij wees op de vleermuizen die onder het dak van de oude schuur huisden. En sindsdien siert de vleermuis de Bacardi produkten. VE RWACHTING EN Ofschoon Don Facundo in 1862 ongetwij feld hooggespannen verwachtingen had van zijn rum, zal hij toen niet hebben kun nen bevroeden dat de voor Bacardi gesty- leerde vleermuis ooit nog zó z'n vleugels zou uitslaan over de wereld. rMtaf AWa«OED TO BAGARO!^ |s- 10 THf SPRIflCAIIOK 0» HOI* 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 11