o 'ETIKET SCHEEF OPGEPLAKT? DAN GEEN ZONDAGSGELD!' khZiuokr torium ondergebracht moesten worden. Een jaar na de oprichting van de DISliep in Sittard het eerste flesje frisdrank van de band. Van het merk Sinalco. Bij de D.I.S. produceerde men dit merk als licentiehoud ster van het in Duitsland gevestigde moe derbedrijf Sinalco A.G. Per eind '84 werd in een goede verstandhouding een einde gemaakt aan deze verbintenis. MARKETING-POLITIEK Dat het Sittardse frisdrankenbedrijf begin dit jaar bekend maakte een samenwerking met Vrumona aan te gaan is, gelet op het verleden, allerminst verwonderlijk, zo blijkt uit de woorden van de heer W.P.M. Schreurs, directeur van de D.I.S.: "Want de marketing-politiek van zowel Vrumona als de D.I.S. heeft toch altijd voldoende overeenkomst getoond. Zeker als we kij ken naar de gevoerde kwaliteits-strategie gekoppeld aan een redelijke prijs. En bij de overgang naar ons nieuwe assortiment ble ken er ook weinig produktie-technische ver schillen te bestaan. Met name ook omdat we enkele jaren geleden de speciale fles met ingebrand merkbeeld hebben vervan gen door het model fles en krat dat ook door Vrumona wordt gebruikt." VIER EIGEN BRONNEN Circa twintig mensen vonden een werk kring bij de DIS. zoals die in 1963 van start ging. Aanvankelijk telde men ook nog een eigen expeditie-dienst maar na verloop van tijd werd, mede door de gerealiseerde groei, het vervoer aan derden uitbesteed. Als gevolg van de door gemeentezijde opgelegde bouwstop, waardoor de opzet van begin af aan aan de krappe kant was, maar vooral door de activiteiten van de par ticiperende Limburgse brouwerijen, groeide het bedrijf al snel uit z'n jasje. In de loop der jaren, toen die bouwstop inmid dels was opgeheven, vonden er dan ook diverse uitbreidingen plaats. De laatste grootscheepse verbouwing dateert van '79 toen er een nieuwe bottelhal verrees. Bij die gelegenheid werd er een flessenlijn met een grotere capaciteit geplaatst. En geheel nieuw voor de D.I.S. was toen de plaatsing van een bliklijn. De produktie-capaciteit bedraagt thans 18.000 kleine flesjes per uur, en 16.000 literflessen. Het afvullen van blik kan geschieden met een capaciteit van 12.000 stuks per uur. Vier waterbronnen leveren het produktwater aanSourcy bron water wordt per tankwagen aangevoerd vanuit het Belgische Harre. Het perso neelsbestand bedraagt momenteel 36 medewerk(st)ers. OPTIMISTISCH De Vrumona-merken die thans afgevuld worden in Sittard zijn de licentie merken: Pepsi-Cola, Sisi Sinas en Cassis, Royal Club Bitter Lemon, en Sourcy Rood en Citron. Niet alle merken en smaken dus. De frisdranken van Vrumona die niet voor komen in de opsomming van hierboven worden overigens wel via de D.I.S. aan haar afnemers geleverd. De heer Schreurs is optimistisch over de samenwerking met Vrumona: "Deze constructie biedt beide partijen goede mogelijkheden voor nu en in de toekomst. Het betekent extra afzet van de Vrumona-produkten in de Lim burgse markt. En wij denken met deze nieuwe produktrange optimaal aan de wen sen van onze afnemers te kunnen vol doen." Kijkje in het magazijn. De totstand gebrachte samenwerking tussen de D.I.S. en Vrumona zal in de annalen worden opgetekend als een van de laatste wapenfeiten van de heer W.P.M. Schreurs. In augustus 1986 gaat de directeur van de Drankenindus trie Sittard met pensioen. De heer Schreurs groeide op in Venlo waar zijn ouders een drankenhandel annex bier- agentschap dreven. De jonge Schreurs werd daarbij al vroeg ingeschakeld. Hij verdiende z'n zakgeld ('zondagsgeld' heette dat) met het bottelen van flesjes prik. Dat was nog echt handwerk. De benodigde siroop werd aangemaakt in een inmaakketel en met behulp van een trechter en een pollepel in de flesjes geschonken. Daar werd koolzuurhou dend water aan toegevoegd, waarna met behulp van spierkracht en een sim pel apparaatje de kroonkurk op defies werd vastgezet. Het opplakken van de etiketten was een secuur werkje. "Eén scheef geplakt exemplaar bete kende dat je geen zondagsgeld kreeg!" weet de heer Schreurs zich nog duide lijk te herinneren. De wijze van trans port - een slagersfiets met zoveel moge lijk kratjes d'r op gestapeld -, de voort durende zorg voor de kostbare glazen flesjes en het handmatige schoonmaak werk - kogeltjes en loogwater in de fles jes, en dan maar schudden - staan even eens nog scherp in het geheugen gegrift. De ambities van de heer Schreurs gin gen in eerste instantie in een andere rich ting dan die van frisdrank-producent. Hij wilde brouwingenieur worden, en liep daartoe stage bij één van de Lim burgse brouwerijen. Om zich in die materie nog verder te bekwamen was het gewenst dat de jonge Schreurs vrij willig naar een Duitse brouwerij zou gaan. Maar de 'oude heer' Schreurs wilde daar - we schrijven begin jaren 40! - niets van weten. Zo kon het gebeu ren dat de zoon zich min of meer nood gedwongen in een compleet andere richting ontwikkelde. Als verkoper - later als verkoopleider binnenland - in dienst van een rubberfabriek. Het con tact met de Limburgse bierbrouwers bleef door de jaren heen intact en zo kon het gebeuren dat hij in '63 werd benaderd toen er een directeur werd gezocht voor de op te richten frisdran ken-industrie. De tijd van flesjes vullen met een trechtertje behoorde toen inmiddels tot het verleden! Produktie-technisch vormde de omschakeling naar het Vrumona assortiment nauwelijks een probleem. Op deze flessenlijn worden 16.000 literflessen per uur afgevuld.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 5