De ware bierliefhebber krijgt deze maand steevast een wat onrustig gevoel. De verklaring daar voor is simpel. De maand september immers is een duidelijke voorbode van een nieuw seizoen. En die overgang voelt de mens. Zoals we ook het verschijnsel voorjaarsmoeheid kennen, zo is er ook iets onverklaarbaars in de overgang naar de herfst. Maar gelukkig is er bo(c)kbier, voor menigeen een aangenaam herken ningspunt in de wisseling van de sei zoenen. Eind september rijden de vracht auto's geladen met kratten en 30-liter fus ten de poorten van de brouwerij uit om zowel in het horeca- als het winkelbedrijf op de eerste dag van oktober het bo(c)kbierseizoen van dit jaar van start te kunnen laten gaan. Guur herfstweer leent zich het beste voor het pure genieten van het stevige (6V2 vol.%) robijnrode bo(c)kbier. En of we het dan hebben over het Heineken Bokbier, of het één extra let tertje tellende Amstel Bockbier: zo'n met tal van mythen en sagen omlijst bier drink je uit een daarbij passend bo(c)kbierglas. Het seizoen voor bo(c)kbier loopt van oktober tot in het nieuwe jaar. En dat zal zeker niet onopgemerkt voorbij gaan. Raamstroken en affiches zullen in de win kels en de horeca-bedrijven duidelijk aan geven dat het weer tijd is voor bo(c)kbier. De landelij ke introductie van bo(c)kbier op fust die vorig jaar plaatsvond is een dusda nig groot succes geworden, dat er dit jaar aanmerkelijk meer bo(c)kbier gebrouwen zal worden. Het aantal van 2.000 tappunten bij Heineken en Amstel horecabedrijven dat men vorig jaar registreerde, zal dit jaar dan ook ruimschoots overschreden wor den. Niet zo verwonderlijk overigens, want de horeca-ondernemer bewijst met bo(c)kbier van de tap niet alleen zijn vak manschap en liefde voor bier, hij bewijst er zijn klanten ook een dienst mee. Die vin den het heerlijk om met een goed glas bo(c)kbier binnen handbereik een gezellig gesprek te hebben, terwijl buiten de herfst stormen gieren. Voor de afnemers in zowel de horeca als thuisverbruik zijn promotie- en winkelpakketten samengesteld om de consumenten op een opvallende en vooral wervende wijze te attenderen op het feit dat er weer bo(c)kbier verkrijgbaar is. De horeca-ondernemers zullen in dat pakket een nieuwtje aantreffen in de vorm van druppelvangers. Deze papieren druppel vangers worden onderaan de voet van het traditionele bo(c)kbier-glas aangebracht. Niet alleen erg praktisch - bo(c)kbier is immers een rijkelijk schuimend bier - maar het staat ook nogeens erg verzorgd! 'XMSTli' 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 3