De groothandel in levensmiddelen en non-food Sligro in het Brabantse Veghel bestaat 50 jaar. Een mijlpaal waar het bedrijf trots bij stilstaat, ofschoon 'stilstaan' in het geheel niet past in de bedrijfsfilosofie. Integendeel zelfs, want in 1935 begonnen met een omzet van circa honderddui- Flinke groei verwacht voor jub j Bij Sligro heeft men van het halve- eeuw feest veel werk gemaakt. Er werd een boekje uitgegeven dat de geschiedenis van het bedrijf vertelt. En klanten, leveranciers en relaties werden uit genodigd voor twee open dagen in de maand juni. De weergoden waren in die periode allerminst in een goede bui, waar door op het laatste moment 1.500 m2 tent geplaatst moest worden op het uitgestrekte bedrijfsterrein. De eigen medewerkers die de organisatie op zich hadden genomen speelden het klaar om al het bezoek droog te ontvangen. Met het aantal bezoekers, er werden er zo'n 17.000 geteld, had men evenmin moeite ofschoon de verwachting was dat er circa 10.000 hun opwachting in Veghel zouden maken. "Dat die organisa tie zo soepel verliep is eigenlijk tekenend voor ons bedrijf" zo merkt drs. I. van Her waarden op, die binnen de driehoofdige directie belast is met de portefeuilles Orga nisatie en Automatisering: "We beschou wen ons, en handelen daar ook naar, als een typisch Brabants familiebedrijf. En die soe pele opstelling spreekt aan. Zowel in de richting van onze 450 medewerkers als naar buiten toe. Persoonlijke aandacht voor onze klanten staat daardoor bij ons hoog in het vaandel geschreven". DE BAKFIETS De bakfiets was een voornaam vervoermid del toen de grondlegger van het bedrijf Abel Slippens vijftig jaar geleden een groot handel in margarine, vetten en oliën opzet te. In 1946 werd de bedrijfsruimte uitge breid toen het gehele levensmiddelen-pak ket werd opgenomen. In 1961 werd de aan zet gegeven voor een krachtige groei, toen in 's-Hertogenbosch de eerste zelfbedie- nings-groothandel van Zuid-Nederland werd geopend onder de naam Sligro, een samentrekking van Slippens Groothandel. De uitbreidingen volgden elkaar vervol gens in een snel tempo op. In de provincies Utrecht, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg telt Sligro thans 17 vestigingen. De activiteiten binnen deze filialen laten zich als volgt verdelen: 17 z.b. grossierde- rijen in levensmiddelen, 6 z.b. groothan delsbedrijven in non-food, 1 bedienings- grossierderij in levensmiddelen en nog een speciale activiteiten afdeling. De centrale vestiging in Veghel telt naast een verkoop ruimte van 12.000 m2 ook het centrale magazijnencomplex dat 30.000 m2 beslaat. Van daaruit worden met zes eigen trailers en 15 vrachtwagens de filialen dagelijks bevoorraad. VERSTEVIGING Aan een verdere groei van Sligro wordt hard gewerkt. Naast groei in de huidige filialen moet daarbij ook overname van Aanvoer van Amstel bier in het enorme maga zijn. bestaande bedrijven als een instrument daartoe worden beschouwd. Met overna mes heeft Sligro de laatste jaren het aantal filialen sterk uitgebreid. Speciaal het inpas sen van nieuwe filialen binnen de organisa tie vergt dan de nodige aandacht. Om het groeiproces beheerst te kunnen voortzet ten wordt veel nadruk gelegd op een ver dere versteviging van de centrale vestiging in Veghel. Onder andere door investerin gen in de uitbreiding van de magazijnen, zoals bijvoorbeeld met het onlangs opgele verde diepvries-magazijn. Modernisering en het proces van automatiseren vormen ook een onderdeel van die 'versterkings- politiek'. Dat zijn paden waarop Sligro zich al lang geleden heeft begeven, en die nog steeds druk bewandeld worden. Het werken met de leespen aan de kassa is bin nen Sligro inmiddels eigenlijk al tot een ver ouderd systeem geworden. Op korte ter mijn gaat men over op scanning. "Die methodiek volgen we inmiddels een kleine tien jaar. Omdat een goede, betrouwbare gegevensstroom voor ons van groot belang is. Zowel commercieel als beheerstech- nisch" aldus de heer Van Herwaarden. PRODUKTIVITEIT De circa honderd afrekenpunten in de ver schillende vestigingen zijn alle aangesloten op het centrale computersysteem in de Veg- helse hoofdvestiging. Aan de kassa's wordt dus altijd de door het hoofdkantoor vastge legde prijs afgerekend en ook de folderprij- zen (die folder wordt om de 14 dagen in een enorme oplage verspreid over de helft van Nederland) wordt op die wijze automatisch geselecteerd. Omgekeerd hebben dc mede werkers op het hoofdkantoor van minuut tot minuut een overzicht van de verkopen in de filialen, en daarmee ook zicht op de enorme stroom goederen die dagelijks wordt verwerkt. De aanvoer bij het cen trale distributiecentrum bedraagt per dag zo'n 600 ton goederen, verdeeld over een assortiment van 7.000 food en 15.000 non food artikelen. De handeling in de magazij nen is deels geautomatiseerd maar de aan- en afvoer met heftrucks en orderpicktrucks blijft een belangrijk menselijk aandeel. Vanzelfsprekend dat elke activiteit in het magazijn nauwgezet wordt gevolgd en gea nalyseerd om de efficiency en de produkti- viteit op een zo hoog mogelijk peil te hou den. Vanuit de expeditiehal vindt het transport naar Tastbare herinnering aan de beginjaren van de filialen plaats. Sligro. 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 16