"3 co PQ J® CD CO CD CD Ph CD CD Ph 15 Nadat begin van dit S jaar de bouw afgerond was van een brouwerij in Burundi (een land in Centraal Afrika), kon worden begonnen met het brouwen van Amstel bier. Het eerste Amstel pils van Brasse rie de Gitega werd op 21 juni op de markt gebracht. Hoewel 72 cl een zeer gangbare inhoudsmaat is (ook het onder Heineken toe zicht lokaal gebrouwen Primus bier wordt in 72-cl-flessen gebot teld), is Amstel afgevuld in bruine 33 cl-flesjes. Om aan dit merk bekendheid te geven en de ver koop ervan te ondersteunen, is een speciale radio-commercial ontwikkeld. Daarin wordt bena drukt dat Amstel een luxe, ele gant, bier is. Bovendien is een dansevenement in het leven geroepen onder de naam Amstel Night'dat kort na de introductie van Amstel plaatsvond. De deel nemers aan deze promotionele disco-avond konden reclame-arti kelen van Amstel winnen. Het is de opzet van dit dansconcours een regelmatig terugkerend eve nement te maken. Grote posters en een radiojingle vormen ook de verkoopondersteunende activitei ten voor "Amstel Bock. Spécial Forte", dat sinds 17 augustus in Burundi verkrijgbaar is. Het is voor het eerst dat in Afrika een donker bier wordt geproduceerd dat lijkt op Amstel Bockbier. Evenals het pilsener, wordt dit bokbier in bruine 33 cl-flessen op de markt gebracht. •r-H IHeineken bier wordt al circa vier jaar met zeer veel succes gedistri bueerd door de firma Distrom die het gebied Frans-Zwitserland bewerkt. De samenwerking met deze horecadistributeur is van beide kanten zo positief dat ook andere agenten in Zwitserland hun belangstelling voor deze samenwerkingsvorm hebben getoond. Na 3 jaar onderhande len is thans het contract afgeslo ten met de firma Refresca voor Zürich en Bern. Hiermee is nu de distributie van Heineken bier in de Zwitserse horeca verzekerd voor meer dan 65%. Binnenkort wor den de onderhandelingen met de firma Calanda beëindigd voor het overige deel van Zwitserland. Op de foto van links naar rechts de heren: R Richter, directeur van Refresca, K. Brandt, Heineken's regional export manager voor Europa en H. Weinmann, marke ting directeur van Refresca. "Primus doet het leven bruisen" is de bood schap die sinds kort in het Frans, Swahili en Lingala wordt uitgedragen in het Afri kaanse land Zaïre. Primus is het biermerk dat wordt gebrouwen door Brasseries, Limonaderies et Malteries du Zaire. In Bralima, zoals deze brouwerijgroep door gaans wordt aangeduid, partici peert het Heineken concern voor 60%. Bralima heeft vestigingen in Kinshasa, de hoofdstad, Mbanda- ka, Kisangani, Bukavu en Boma. Op de biermarkt heeft Bralima een aandeel van 40%. Aangezien de concurrentie hevig is in Zaïre, is goede reclame van groot belang. Daarom is door Heineken een nieuwe reclamecampagne ontwikkeld. Deze moet ertoe lei den dat Primus een moderner imago krijgt dan tot nu toe het geval was. Onderdelen van de campagne zijn commercials voor televisie, bioscoop en radio. Een veertien man sterke filmploeg van een Parijs reclamebureau heeft vijf dagen ter plaatse gefilmd om de commercials te vervaardigen waaruit het bruisende karakter van Primus bier blijkt. Als décor voor de opnamen dienden een zogenoemde n'ganda (een open lucht-café), een nachtclub en een locatie waar studenten bijeen ple gen te komen. Om het nieuwe thema bekendheid te geven, zijn tevens borden met affiches met een formaat van 3 bij 2,5 meter geplaatst op strategische punten langs de wegen. Voorts is het wagenpark van Bralima voorzien van nieuwe opschriften.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 15