Heinehen in het buitenland a .s s a a .3 s to cö IS3 rö ctf O o cö o3 CO CO cö co P-I CÖ CD CD CQ CD CD CD CD CD Ph O •r-H CD CD O O CD 14 ■mém im Iff 1 Smaller dan voor ons 1 gebruikelijk, is de 1 omvang van hel blikje Heineken bier dat naar Puerto Rico wordt geëxporteerd. Vol gens wettelijk voorschrift bevat het geen 33 maar 28 centiliter en wordt het doorgaans aangeduid als het '10 fluid ounces' blikje. (Ter vergelijking: 33 cl komt over een met 11,6 FL OZ, zoals ook op onze binnenlandse blikken staat aangegeven). Uiteraard heeft dit formaat blik flinke aanpassingen gevergd aan de machine die de blikjes moet sluiten. Voor de Puerto Ricanen betekent dit niet de eerste kennismaking met ons bier, want al jarenlang is er Hei neken in fles verkrijgbaar. Dit zal ookde meest gebruikelijke ver pakking blijven, omdat Heine ken in Puerto Rico bekend staat als Europees. En Europees en fles vormen hier de beste combi natie. De verkoop van Heineken bier is groot in dit land, waar vorig jaar de afzet zelfs verdub belde ondanks concurrentie van andere importmerken uit Europa en de Verenigde Staten. Na de V.S. is Puerto Rico voor Heineken de grootste exportmarkt. •i—H Met een aantal instan ties in de Volksrepu bliek China worden thans besprekingen gevoerd over het bouwen van brouwerijen. Ook zijn er besprekingen over het opzetten van een hopverwer- kingsbedrijf in Noord-west China. Maar Heineken is op meer punten actief op de Chinese markt. Sinds augustus 1983 is er Heineken bier verkrijgbaar in nagenoeg alle bekende internationale hotels in China. Daarmee behoort Heine ken tot de leidinggevende merken in het segment van importbieren in China. De distributie van het bier wordt verzorgd door agent Jardine Matheson's Wines and Spirits Department. Uitgebreide distributie is overigens niet zo een voudig door de grootte van de Volksrepubliek: China heeft een oppervlakte van ongeveer 9,5 mil joen vierkante kilometer. Dat belemmert ook de circa 200 lokale brouwerijen, die voorname lijk in het oosten van het land zijn gevestigd, een wijdvertakt distri butienet op te zetten. Bovendien hebben zij te weinig capaciteit voor de ongeveer 1 miljard inwo ners. Om verdere contacten te leggen, nam Heineken deel aan een landbouwtentoonstelling van Nederlandse bedrijven. Deze vond onlangs plaats in Peking. De beursbezoekers konden hier niet alleen kennismaken met Heine ken bier, maar ook met Amstel bier, frisdranken en gedistilleerd- produkten uit het concernassorti ment. Met name Bokma jonge jenever en B3 appelsap bleken zeer in trek. In totaal hebben zo'n 15.000 bezoekers de Heineken stand bezocht. Onder hen was tevens een grote delegatie op ministerieel niveau. De televisie heeft opnamen van hun bezoek uitgezonden, terwijl de ministers met een Delftsblauwe bierpul in de hand stonden. De 'gewone' bierglazen bleken eveneens populair: maar liefst 10.000 exem plaren werden tijdens de tentoon stelling weggegeven. CD Heineken Technisch Beheer heeft op 1 augustus een tech nisch management-contract gesloten met Zambia Breweries Limited. Zambia Breweries staan in Zambia, een Afrikaans land met een oppervlakte van circa 750.000 vierkante kilometer en 6,5 miljoen inwoners. Het land ligt ongeveer 1.500 meter boven de zeespiegel. De twee brouwerijen van Zambia Breweries Ltd. zijn gevestigd in de hoofdstad Lusaka en in Ndola. Deze laatste plaats ligt in een gebied waar koper wordt gedolven, het voornaamste exportprodukt. De twee brouwe rijen te zamen hebben een pro- duktiecapaciteit van circa 800.000 hectoliter per jaar. Zij pro duceren twee pilsener bieren: Mosi en Mchinga. Heineken zal Zambia Breweries Ltd. technolo gische- en technische assistentie verlenen. Bovendien zal aan dacht worden besteed aan de opleiding van Zambiaanse brou wers en engineers. Het gesloten contract behelst ook het bereiken van een betere bierkwaliteit en een verhoging van de technische capaciteit van elk van beide brou werijen tot 940.000 hectoliter na vijfjaar. Op de foto wordt een toost uitgebracht na het ondertekenen van het contract. Van links naar rechts de heren M. Mulenga (per sonnel director), J.B.H.M. Beks (directeur concern Economische/ Financiële Informatie Zaken van Heineken), J.W. den Hond (regio naal directeur Afrika van Heine ken) en Luzongo (deputy mana ging director).

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 14