BIER IN LITERS IN HET LEVENSMIDDELENKANAAL 130 133 138 143 151 151 1979 1980 1981 1982 1983 1984 (Index 1975 100) ONTWIKKELINGEN IN HET LEVENSMIDDELENKANAAL Het aandeel van het levensmiddelenkanaal in de bierverkoop neemt nog steeds toe. Een gevolg van het feit dat de consumenten meer thuis drinken. Weliswaar is in de gra fiek hiernaast (bron: Nielsen) de index voor 1984 gelijk aan die voor 1983 (name lijk 151) maar gelet op het feit dat de totale afzet in '84 lager was dan het jaar daarvoor is er wel degelijk sprake van een groeiend aandeel van het levensmiddelenkanaal. Vorig jaar vond ruim 60% van de totale afzet fles- en blikbier via dit kanaal zijn weg naar de consument. De groei van het groot winkelbedrijf heeft zich de afgelopen jaren versterkt voortgezet. Het aandeel van het grootwinkelbedrijf in de bierafzet bij de levensmiddelenhandel is gestegen van 30% in 1975, via 40% in 1980 naar 59% in 1984. De opkomst van het grootwinkelbedrijf heeft grote druk uitgeoefend op de positie van het merkartikel in het algemeen. Bin nen de biermarkt heeft deze druk zich ech ter minder doen voelen dan bij andere pro- dukten. Voor de nabije toekomst ziet het ernaar uit dat als gevolg van de zich licht verbeterende economische situatie, de druk op het merkartikel enigszins zal afne men. Temeer omdat vastgesteld kan wor den dat de voorkeur van de consument voor A-merk bieren nog onverminderd sterk is. ONTWIKKELINGEN BIJ DE SLIJTER Van al het in Nederland verkochte flesbier wordt rond 10% verkocht via de slijter. Bin nen het slijterskanaal is de stijging van het grootwinkelbedrijf minder sterk dan in het levensmiddelenkanaal. In 1980 ging 30% van de bieromzet via het (slijters-)groot- winkelbedrijfin 1984 was dit aandeel geste gen naar ongeveer 40%. Het belang van pils in de totale bierafzet bij slijters bedraagt ongeveer 95%De extra activitei ten die de slijters ondernemen voor de circa 5% speciale bieren met een hogere marge, vinden kennelijk een goed onthaal bij de consumenten. ONTWIKKELINGEN IN DE HORECA Het aandeel van de horeca in de totale bie rafzet is gedaald tot onder de 40%Deze daling is vooral te wijten aan een daling van de flesbier-afzet in de horeca. De afzet van tapbier is de laatste drie jaar vrijwel con stant gebleven. In de horeca ontwikkelt zich duidelijk een vraag naar speciale bie ren op fust naast pils. Heineken en Amstel hebben hier in 1984 zoals al eerder ver meld, op ingespeeld met de succesvolle introductie van bo(c)kbier op fust. 100 lil 115 122 1975 1976 1977 1978 (Bron: Nielsen)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 5