wMim \b^ mmm ss^skbbb Alstublieft. lip 1111 iMW f mwêm Bij elk krat Amstel Bier 'n gratis glas. &J elk krat Bier n gratis glas. De nationale Amstel promotie van dit jaar laat aan duidelijkheid niets te wensen over; met een fraai kwaliteitsbierglas gratis bij aankoop van een krat of tray Amstel bier wordt in de periode van 11 tot en met 22 maart een glashelder gebaar gemaakt naar de consument. Een gebaar dat voor de consument een extra stimulans kan zijn om toe te treden tot de kring van Amstel bierdrinkers. En dat deze kring zich gestaag uitbreidt mag blijken uit de sterke positie van Amstel als tweede natio nale A-merk, met een marktaandeel van 14,5%. Promotionele activiteiten rondom Amstel scoren hoog bij de consument, en dat gaat aan de handel zeker niet onopge merkt voorbijBij voorgaande Amstel pro moties bleek dat een extra bieromzet van zo'n vijftien procent geen uitzondering was. GLAS KOMT VAN PAS Koperen onderzetters, mini-kratjes en kroonkurk-openers in de vorm van een Amstel kroonkurk werden gebruikt bij vorige promoties. Voor dit jaar is de keuze gevallen op een Amstel bierglas. Een belangrijk argument was daarbij dat een glas het altijd goed doet bij bierdrinkers. Toepasselijk gezegd; een glas komt altijd van pas! Bovendien zit er een zeker spaar- element in die glazenactie. Om vier of vijf dezelfde kroonkurk-openers te verzamelen is weinig boeiend. Maar met die fraaie gla zen zoals die zijn gefabriceerd voor de Amstel promotie -in een oplage van maar liefst 850.(XXI stuks- ligt dat duidelijk anders. Niemand die het vervelend zal vin den om daarvan meerdere exemplaren in huis te hebben, integendeel zelfs. Bijkom stigheid, maar aardig om te vermelden is het typisch menselijk trekje om uit een nadrukkelijk van het Amstel logo voorzien glas alleen maar Amstel bier te willen drin- ken. Menigeen heeft er toch wat moeite mee om uit dat 'gebrandmerkte' glas een ander merk bier te drinken. VOLUMINEUS PROBLEEM De vraag hoe al dat gratis glaswerk in een kort tijdsbestek op de juiste plaats te krij gen heeft heel wat hoofdbrekens gekost. Vooral omdat het hier gaat om een flink volume. Elk glas zit in een doosje dat. afhankelijk van de winkelomzet in om- dozen van 48 stuks (of in presentatiedoos jes met 24 of 12 glazen) bij de bierpresenta tie in de winkel wordt geplaatst. Met het exclusief voor deze promotie ontwikkelde point of salemateriaal (hangkaarten, raam biljetten, opzetkaarten) wordt de nodige aandacht op deze Amstel activiteit geves tigd. Uiteindelijk is gekozen voor vier ver schillende mogelijkheden om al dat mate riaal snel -en heel!- in de winkels te krijgen. HOSTESSEN Winkels met een relatief lage omzet in Amstel krijgen een doos met glazen en het begeleidende actie-materiaal toegezon den. De tweede variant is die waarbij de vertegenwoordigers de dozen met glazen onder de deelnemende winkeliers versprei den. Een aantal commerciële organisaties zorgt zelf voor distributie van de glazen naar de winkels. De vierde en laatste variant is een geheel nieuwe, en bestaat uit een dertigtal hostessen die in enkele dagen tijd zo'n 1.200 winkels bezoeken om daar al het actie-materiaal zo opvallend mogelijk te plaatsen. LANDELIJKE BEKENDHEID Verder wordt, om de promotie duidelijk onder de aandacht van de consument te brengen, gedurende de actieperiode gead verteerd in de'landelijke dagbladen en in de radio- en televisiebladen. Daarnaast wordt de nationale Amstel promotie ook via de radio bekend gemaakt; vaak nog eerder dan het nieuws zelf! Op 11 maart gaat dan in meer dan 8.000 winkels de actie van start. Voor de consument is dan het moment aan gebroken om vast te stellen dat Amstel bier ("lekker uit 't vat, lekker uit 't krat") zeker net zo lekker is uit een gratis glas. r*', - Pij elk krat Afhsfcel Bier ^gratis glas. Glasheldere Amstel promotie »J5.1 I>|H Ti-u Aiikj A vvmrrjnd snokt 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 7