HeinEhen in het buitenland Schoon afvalwater, schonere lucht en minder herrie. Dat zijn de resultaten van een omvangrijke milieu-vriendelijke operatie bij de Athenian Brewery S.A. in de Griekse hoofdstad Athene. De eerste voorbereidingen voor de bouw van een afvalwaterzuive ringsinstallatie werden al in 1982 getroffen. Sinds kort is die installa tie daadwerkelijk in gebruik. De installatie heeft een capaciteit die met gemak het afvalwater van een stad met 50.000 inwoners kan verwerken. Om minder luchtver ontreiniging te veroorzaken werden bovendien de stoomke tels in de brouwerij omgebouwd. Die worden niet langer met olie gestookt maar met gas. En dat leidt tot een aanzienlijk schonere verbranding. Het probleem van de vrijkomende stof bij de gerst- en moutreiniging werd na gedegen onderzoek ook aangepakt. Terwijl ook op het gebied van de geluids- bestrijding de afgelopen jaren veel is gedaan, daar in Athene. Water- en luchtverontreiniging I hebben in de Griekse hoofdstad in de loop der jaren flinke propor ties aangenomen. Niet verwon derlijk is het derhalve dat de i operatie bij de Athenian Brewery, een van de grootste industrieën van Athene, met veel belangstel ling werd gevolgd. De activiteiten bij deze brouwerij om de milieuver ontreiniging tegen te gaan hebben behalve een schoner milieu nog iets opgeleverd, namelijk een stuk goodwill bij de plaatselijke autori teiten. Die zullen naar alle waar schijnlijkheid hun toestemming verlenen aan de plannen om de brouwerij in de toekomst verder te renoveren. 'Pollen' is de naam van dit pittoreske haventje in het Noorse vissers plaatsje Arendal. Behalve vissers telt het dorp ook nogal wat bier brouwers onder de circa tiendui zend inwoners en die zijn werk zaam in Arendals Bryggeri A/S, onderdeel van de Ringnes-groep. Zestig procent van de totale pro- duktie van deze brouwerij bestaat uit Heineken bier, dat daar in licentie wordt vervaardigd. Om dat door heel Noorwegen te transporteren werden vorig jaar twaalf nieuwe vrachtwagens aangeschaft. De nieuwe Fords zijn alle voorzien van een lift aan de achterzijde. Cabine en laadruimte zijn zo gecon ditioneerd dat chauffeur én lading ook bij extreem lage temperaturen - twintig graden onder nul is niet uit zonderlijk tijdens een Noorse win ter- vorstvrij over de veelal smalle wegen snellen. Echt razendsnel gaat het transport mede door die smalle wegen overigens niet. Van de brouwerij naar Oslo, een afstand van zo'n 250 kilometer, kost een vrachtwagen zeker zes uur tijd. Dat maakt wel dat de aangebrachte beschildering de tijd wordt gegund om te worden gelezen. Tien vracht wagens zijn voorzien van logo's van bekende frisdranken en er zijn twee 'echte' bierwagens. Waarop (bekijk de foto nog maar eens goed!) con form de regels van de Noorse over heid het woordbier' niet mag voor komen. De aanduiding Heineken zegt de Noren overigens al voldoen de. Komende maand wordt in Aren- dal het jubileum van tien jaar Heine ken brouwen gevierd. En voor vol gend jaar ligt er weer een klein feestje in het verschiet als ook een deel van de Heineken produktie in Oslo wordt ondergebracht, even eens bij een brouwerij van dezelfde Ringnes-groep. De verkoop van Heineken bier in Nieuw-Zeeland verioopt goed. Van de uit Europa geïmporteerde bieren is het zelfs de nummer 1 in dit land. Tevens is het een serieuze concurrent voor het kleine aantal biermerken dat uit Australië wordt geïmporteerd. Om de positie van Heineken bier op de verkoopmarkt nog meer te ver sterken, is vorig jaar de samenwer king gestart met een nieuwe, lande lijke, agent. Deze firma, New Zea land Wines Spirits Ltd.zal nu ook voor de verkoop en distributie van ons bier zorgdragen. Daarnaast zal Hughes Cossar op het noorde lijke eiland van Nieuw-Zeeland z'n activiteiten voor de distributie van Heineken voortzetten in samenwer king met New Zealand Wines Spi rits. Op de foto ziet u van links naar rechts de heren B. Cleal en R Andrewes van New Zealand Wines Spirits en L.FD. van der Minne (thans regional export manager Afrika maar tot voor kort general manager Heineken Australia). De heren Van der Minne en H.H.F Kla- renbeek (general manager Heine ken Australia, niet zichtbaar op deze foto) waren op bezoek om de plannen van Heineken te bespre ken die betrekking hebben op de verkoop in de groothandels- en thuisverbruikmarkt. In het oog springende displays, I zoals op de foto te zienvormen een onderdeel van het programma om de verkoop van ons bier te verster ken. Zo te zien is er alle reden om met vertrouwen op de toekomst te proosten. Immers, het is nu op het Zuidelijk Halfrond volop zomer èn Nieuw-Zeeland neemt een zevende plaats in op de landenlijst met de hoogste bierconsumptie per hoofd van de bevolking. Heineken 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1985 | | pagina 17